Op donderdag 27 februari werd het KHN hoteloverleg Zaanstad gehouden in Distrikt Hotel aan de Wetszijde in Zaandam.

Nordin El Yahiaoui hartelijk dank voor de ontvangst.

Het volgende hoteloverleg is op donderdag 19 juni om 13.00 uur

Vergadering van KHN Hoteloverleg Zaanstad

Voorzitter Mark Lankveld opende de vergadering met een rondje langs de velden en we constateren een wat rustige start van het jaar. De meeste groei zal met name uit Europa zelf moeten komen, niet zo zeer uit Azië. Er wordt met onzekerheid naar de BTW-verhoging in 2026 gekeken.

Gemeente Zaanstad
De gemeente Zaanstad schoof aan om bij te praten over de aanpak van illegale prostitutie en mensenhandel. De handhaving hiervan is van de politie over gegaan naar de gemeente. Hotels zijn 1 van de locaties waar dit plaats vindt. De gemeente bezoekt de hotels om bewustwording te creëren en om hulp te bieden aan de hotels bij de aanpak van het probleem. KHN heeft op haar website informatie over het probleem. Voorkom prostitutie vanuit jouw hotel | KHN, kijk hier naar de aanpak in Amsterdam De Problematiek van illegale prostitutie in hotels | KHN. Er is een presentatie beschikbaar. Zie de brief die de hotels hebben ontvangen.

Zaanstreek Marketing
25 maart vindt de opening van het toeristisch seizoen plaats georganiseerd door Zaans.nl. Als je de nieuwsbrief van Zaans.nl wil ontvangen meld je je hier aan. Bekijk de online magazines van Zaans.nl in Nederlands en in Engels.

Roze Zaterdag
De communicatie komt op gang, voor meer informatie kijk op de site van Roze Zaterdag en op Zaans.nl

Signalen
Sommige hoteliers hebben last van fake-boekingen voor groepen welke worden gedaan voor 10 dagen.
De boekers willen zo een visum verkrijgen. Hulp nodig? Zie hier: Valse reserveringen begrijpen, detecteren en melden | Booking.com for Partners

Update vanuit KHN

Horeca CAO 2025 - 2026
Sinds 1 januari 2025 is de nieuwe Horeca CAO van kracht. Een algemeen verbindend verklaring is ook aangevraagd, zodat deze straks geldt voor alle horecabedrijven in Nederland. De CAO tekst en veelgestelde vragen vind je hier: KHN | Horeca-cao 2025-2026.

Vernieuwde site referentiefuncties
De site waarop je alle functies binnen de horeca kan vinden, is gemoderniseerd. Er zijn functies toegevoegd zoals barista en medewerker social media, en de omschrijvingen zijn aangepast. Heb je vragen over hoe wat de wijzigingen voor jouw medewerkers betekenen, lees dan hier de veelgestelde vragen: KHN | Veelgestelde vragen over referentiefuncties. De nieuwe website bekijk je hier: Referentiefuncties - Referentiefuncties HORECA

Nieuwe wetten en regels
Een nieuw jaar betekent nieuwe wetten en regels. We hebben de belangrijkste wijzigingen voor de horeca op een rijtje gezet: Nieuwe wetten en regels voor de horeca per 1 januari 2025 | KHN

Extra kortingen op trainingen
Investeren in de ontwikkeling van jouw team is ontzettend belangrijk. Daarom heeft het Landelijk Bestuur van KHN besloten budget vrij te maken om onze leden hierbij te ondersteunen. Zo kun jij als KHN-lid tijdelijk profiteren van trainingen van verschillende partners tegen een sterk gereduceerd tarief (50% korting). Het gaat om de cursus Sociale Hygiëne, training Bedrijfshulpverlening en daarnaast is de SVH e-learning Managen en leidinggeven tijdelijk gratis voor leden.
Nu tijdelijk extra korting op trainingen | KHN

Events en trainingen KHN
Wil je weten wat we als KHN organiseren? Neem dan een kijkje op onze pagina Events & Trainingen. Daar vind je webinars, inspiratietours, beurzen, inspiratiesessies, cursussen en trainingen. Doe hier je voordeel mee: KHN | KHN Evenementen

Tips voor duurzaam ondernemen

De KHN inspiratiesessie 50 tinten groen stond in het teken van duurzaam ondernemen. Wellicht was je erbij. De tips hebben we hier verzameld zodat ook jij hier wat aan hebt: Tips voor duurzaam ondernemen van KHN Inspiratiesessie 50… | KHN. Ben je er de volgende keer bij?

ZZP & Schijnzelfstandigheid
Vanaf 1 januari 2025 handhaaft de Belastingdienst volledig op schijnzelfstandigheid. Het is dus belangrijk dat je niet met zzp’ers werkt die eigenlijk als werknemer gezien moeten worden. Hoe ga je hiermee om in jouw bedrijf, wat mag wel en wat mag niet. Als je met zzp-ers werkt, loop dan de criteria na op onze site: ZZP & Schijnzelfstandigheid, wat zijn de regels? | KHN

Business Intelligence voor de horeca
BI stelt jou als hotelier in staat om trends en prestaties te analyseren door data uit onder andere kassasystemen, personeelsplanningen en inkoopsoftware te ontsluiten. Waar grote spelers in de markt hier al volop gebruik van maken, ziet de Commissie Innovatie ook veel potentieel voor kleinere bedrijven. Op brancheniveau kunnen we met BI waardevolle inzichten verkrijgen die niet alleen ondernemers helpen, maar ook ons als branchevereniging ondersteunen in onze lobby richting de politiek en ambtenarij en in de communicatie richting media. De eerste en meest belovende stap richt zich op het verzamelen van data uit de kassasystemen in de horeca, de Electronic Point of Sale (EPOS)-systemen.
Om dit veelbelovende project werkelijkheid te maken, zijn we een “coalition of the willing” gestart. Hierin zijn enthousiaste ondernemers aangesloten die hun data delen om samen met ons en NielsenIQ het systeem verder te ontwikkelen. Zij krijgen als eersten toegang tot de waardevolle inzichten. Wil je ook meedoen? Neem contact met ons op, zodat we je op de hoogte kunnen houden en jij ook als een van de eersten kan profiteren van deze innovatie.
Contactpersoon binnen KHN: Rick Bollen, Beleidsadviseur Ondernemerschap, bereikbaar via r.bollen@khn.nl
Business Intelligence voor de Horeca | KHN.

Regeldruk
Als hotelier wil je je gasten een geweldige ervaring bieden, maar toenemende regeldruk vanuit de overheid maakt dat steeds moeilijker. Daarom zetten wij ons in om de regeldruk te verlichten en oplossingen aan te dragen. De drang om risico’s uit te sluiten, zorgt voor allerlei controlemechanismen om te checken of ondernemers aan de regels voldoen, waardoor de overheid zelfs een concurrent op de arbeidsmarkt wordt. KHN blijft zich daarom hard maken om deze regeldruk te verminderen, zodat jij je kunt richten op je gasten en medewerkers.
Wantrouwen en risicobeperking veroorzaken regeldruk in de horeca | KHN.

Sluiting/volgende vergadering
Donderdag 19 juni om 13.00 uur.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens