We zitten nog volop in de coronacrisis. Door twee lockdowns zijn grote delen van de horeca al lange tijd gesloten en moesten veel horecaondernemers noodgedwongen afscheid nemen van (een deel van) hun personeel. In het afgelopen jaar is onze bedrijfstak naar schatting met zo’n 100.000 medewerkers gekrompen, ongeveer een kwart van de totale werkgelegenheid in de horeca.

Horeca is géén krimpsector!

Toch beschouwen we de horeca niet als een krimpsector. Voor de coronacrisis was de prognose dat onze bedrijfstak tot 2030 jaarlijks in aantal medewerkers met zo’n 15% zou groeien. Door corona is deze groei abrupt tot stilstand gekomen. 58% Van onze leden gaf in een enquête van KHN aan dat ze personeel hebben moeten laten gaan. Maar de vraag naar horeca is niet weg, en onze gasten kunnen niet wachten tot ze de horeca weer mogen bezoeken. Met uitzondering van de markt van het inkomend toerisme en de zakelijke markt die meer tijd nodig zullen hebben, zal de horeca na de coronacrisis snel weer opveren. En dus verwachten wij dat het in de horeca opnieuw lastig wordt om aan goed personeel te komen, zelfs als meer mensen op de arbeidsmarkt komen van bedrijven die stoppen. Daarbij moeten we bedenken dat de horeca ook buiten coronatijd jaarlijks al zo’n 150.000 mensen nodig heeft voor vervanging of uitbreiding van personeel. Het afgelopen jaar zijn deze vacatures vaak niet opgevuld. Ondanks grote onzekerheid investeren horecaondernemers nu in het aannemen van nieuwe medewerkers zodat zij straks de gasten kunnen bedienen als de deuren weer open gaan.

Instroom beroepsonderwijs op peil houden

Het beroepsonderwijs is traditioneel een belangrijke toeleverancier van horecapersoneel. KHN heeft de inschrijfcijfers voor het huidige schooljaar dan ook met argusogen gevolgd. Gelukkig was er dit schooljaar landelijk gezien slechts een geringe daling van het aantal nieuwe leerlingen. En door goede afspraken tussen scholen, SBB, KHN èn horecaondernemers zijn we er samen in geslaagd om voor het overgrote deel van de leerlingen vervangende beroepspraktijkvorming te regelen en ze zo hun opleiding te kunnen laten vervolgen. Maar voor komende schooljaar wordt het opnieuw spannend: Sommige scholen melden dat het aantal inschrijvingen voor horecaopleidingen bij hen ernstig terugloopt, zelfs wel tot 50% minder vergeleken met deze tijd vorig jaar. In andere regio’s lijkt het aantal inschrijvingen redelijk stabiel te zijn. We weten dat in de horeca studenten zich vaak pas laat inschrijven bij een school. Maar het is nu wel ‘alle hens aan dek’om te voorkomen dat gebrek aan personeel na corona het herstel van de bedrijfstak in de weg staat. Dus hierbij een oproep aan leerbedrijven om ook komend schooljaar weer ruimte te maken voor leerlingen en stagiairs! En sluit aan bij initiatieven van scholen in je eigen regio om horecaonderwijs te promoten. Op de site van SBB vind je de actuele leerlingaantallen in jouw eigen regio en per studierichting.

Campagne om werken in de horeca weer op de kaart te zetten

Het afgelopen jaar draaide alles om overleven. Over heel 2020 draaide de horeca gemiddeld bijna 34% minder omzet. Ook in Q1 van 2021 werden lage omzetten gemaakt. Het beeld dat hierdoor ten onrechte is ontstaan, is dat werken in de horeca geen perspectief meer biedt. KHN start daarom op korte termijn met een brede campagne waarmee we willen laten zien dat werken in de horeca nog steeds toekomst heeft. Dat we nog steeds die aantrekkelijke bedrijfstak zijn waarin je met plezier kunt werken én je verder kunt ontwikkelen. Dat jongeren die nu voor een horecaberoepsopleiding kiezen, na diplomering ruim voldoende werk zullen hebben. En dat het loont om nu te investeren in je eigen ontwikkeling, in plaats van de horeca te verlaten. KHN is niet de enige die zich hiervoor wil inzetten. Ook SVH, ROC’s en individuele bedrijven die met elkaar samenwerken zijn volop bezig. KHN zal dan ook proberen deze initiatieven met elkaar te verbinden. Want samen staan we sterker. Vanuit één gezamenlijke boodschap kunnen we allemaal ons steentje bijdragen. En ook jij als ondernemer kunt hieraan bijdragen.

Belangrijke rol ondernemers

Voor ondernemers ligt er uiteraard een belangrijke rol: Jij bent als horecaondernemer de ambassadeur om te laten zien hoe leuk of mooi het werken in de horeca is en wat er allemaal mogelijk is. Haak aan bij de KHN-campagne door deze ook uit te dragen. Je kunt ook zelf initiatieven nemen of aanhaken bij andere initiatieven zoals bijvoorbeeld die van je eigen school. En door in te zetten op het binden en boeien van de eigen medewerkers. Betrek ze bijvoorbeeld bij belangrijke keuzes, geef ruimte voor het uitvoeren van nieuwe ideeën en zorg voor een goede sfeer. KHN geeft hierover tips en informatie via de online inspiratiebox Personeel en Werk.

KHN Academie

KHN heeft samen met SVH ook een eigen online scholingsplatform: KHN Academie. Op dit platform bieden we via verschillende partners e-learnings aan om op een laagdrempelige manier de kennis van jouw medewerkers te verbreden. Denk bijvoorbeeld aan bier- of koffietrainingen, hygiëne en veiligheid of gastheer/-vrouw modules voor verschillende niveaus. Daarop ook het aanbod van opleiders met wie wij samenwerken. Er zijn diverse coronasteunmaatregelen waardoor scholing van medewerkers sterk gesubsidieerd of zelfs gratis kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan de SLIM-regeling, Nederland Leert Door en diverse provinciale en regionale regelingen zoals het regionaal investeringsfonds. Houd dus de nieuwsbrieven en site van KHN goed in de gaten! Informatie over steunmaatregelen vind je ook op de site van de KvK.