Dirk Beljaarts, algemeen directeur Koninklijke Horeca Nederland, steunt #nlstartop met enkele gastcolumns in de Ondernemer waarin hij ontwikkelingen in zijn branche bespreekt. Hij kijkt in zijn eerste column terug op de heropening van de horeca op 1 juni en heeft een boodschap voor 'Den Haag'.

De eerste terrassendag van het jaar verloopt altijd een beetje chaotisch. Hoe goed je je ook voorbereid, er gaat altijd wel wat mis. En ik hoorde van veel leden dat ze deze dag toch wel spannend vonden. Ondanks de trieste aanleiding, was 1juni namelijk een historische dag. Deze versoepeling heeft de hele samenleving zelf verdiend door de maatregelen vanuit de overheid goed op te volgen.

Met dat idee in mijn achterhoofd ging ik op maandag 1 juni in verschillende steden langs bij horecaondernemers, die om 12 uur weer hun deuren mochten openen na 2,5 maand verplicht dicht te zijn geweest. Op dat tijdstip liep ik een rondje net buiten het centrum van Maastricht. De gemeente had extra ruimte vrijgegeven voor de terrassen, de tafels stonden klaar, de eerste gasten wachtten tot ze éindelijk weer het terras op mochten. Tweeëneenhalf uur later, in Oegstgeest, vierden we in de stralende zon de heropening van de horeca bij hotel-restaurant Villa Beukenhof, waar ik zelf ooit in de horeca begon.

Zou het te druk worden?

Mijn rondreis eindigde in Haarlem, waar ik sprak met verschillende ondernemers die hun terrassen ondertussen langzaam maar zeker vol zagen lopen. Ze hadden hun hart vastgehouden: zou het te druk worden? Maar dat viel mee. Of tegen, het is maar hoe je het bekijkt. Overal zag ik mensen op terrassen zitten, behalve bij één zaak die dicht was gebleven. De ondernemer vertelde me dat hij zelfs met een beetje uitbereiding van zijn terras niet meer dan vier tafels kwijt kon en binnen niet meer dan 6 personen kon toelaten. Dicht blijven was voor hem helaas minder verliesgevend dan open gaan.

Gezellig en goed voorbereid

Op de eerste dag dat de horeca haar deuren weer mocht openen, was er dit keer geen chaos. Het was gezellig en horecaondernemers waren goed voorbereid. Meer dan ooit was men klaar voor wat er mocht en moest. En natuurlijk hoorde ik dat het hier en daar mis ging, maar als dat drie excessen zijn op 50.000 horecazaken, noem ik dat nihil. Ik denk dat we echt trots mogen zijn op hoe de gasten en de horecaondernemers dit samen tot een mooie, veilige dag hebben gebracht. De sfeer was goed en daar ben ik blij om!

Maandagmiddag ging niet om de centen

Zelf kreeg ik ook allerlei berichten van leden die mij (en misschien ook wel een beetje zichzelf) feliciteerden met de heropening. Maar op maandagmiddag 1 juni ging het niet om de centen; het ging erom alle vaste gasten weer te mogen verwelkomen in de huiskamer van de samenleving. Veel vaste gasten zijn vrienden geworden met de eigenaren en die band is vaak heel hecht. Maar als je doorpraat met de ondernemers, hoor je ook hun zorgen. Je mag maximaal 30 gasten binnen ontvangen, maar veel horecazaken redden dat niet eens en wat als je het van je terras moet hebben en het weer slaat om? Het vraagt om vindingrijkheid van de ondernemers en bereidheid van alle gasten. Ze kunnen elkaar helpen. Ook gemeenten spelen een belangrijke rol en we zien veel goede voorbeelden van hoe gemeenten de horeca extra ruimte geven om te ondernemen.

Horeca was al vijf weken klaar voor de start

Blijdschap overheerste op deze dag, maar de vlag kan nog niet uit. Het heeft namelijk te lang geduurd voordat de horeca de go kreeg op de protocollen om mee te werken. Horecaondernemers waren weken eerder al begonnen met het doorvoeren van aanpassingen, toen zij zagen hoe het er bijvoorbeeld in de retail eraan toe ging. Ze waren al weken voorbereid. Wat ook niet hielp: wij verhuisden voor onze gesprekken met de overheid van Economische Zaken naar Justitie en Veiligheid. Ook dat heeft de snelheid van handelen geen goed gedaan. Uiteindelijk lag er een gedegen stuk wat zorgt voor veiligheid en vertrouwen bij zowel medewerkers, de gasten en ook de ondernemers zelf. Hiermee konden ze aan de slag.

Ook NOW1 moet nog steeds worden aangepast

De komende weken zit Koninklijke Horeca Nederland weer regelmatig aan tafel met de overheid. Recent waren we verheugd dat onze belangrijkste punten zijn opgenomen in NOW2. Maar we blijven herhalen: repareer ook NOW1. Dat is deels al gedaan door de peildatum januari-maart aan te passen, maar ook in NOW1 moet de opslag van werkgeverslasten van 30 naar 40 procent. Eventuele onenigheid moeten ze in Den Haag dan maar accepteren.

Laat die zomer maar komen

We kennen prachtige zomers in ons land en zomers vol regen. Ondernemers hebben nu, meer dan ooit, die prachtige (niet te warme) lange zomer nodig, zodat ze op hun terrassen zo veel mogelijk gasten kunnen verwelkomen. Dit natuurlijk met de hoop dat ze het uiteindelijk toch gaan redden. Ik hoop dat we samen uit kunnen kijken naar verdere versoepelingen, die we als horecaondernemers en -medewerkers en gasten oprecht verdienen. En natuurlijk dat we kunnen herstellen naar een gezonde samenleving en een economisch gezonde sector, waarin álle horecazaken hun deuren weer mogen openen en het overleven.

Bron: de Ondernemer

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens