De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft onlangs via een brief aangekondigd dat ze gaan controleren op de aanwezigheid van een geactualiseerde Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E). Het aantal aanvragen voor RI&E-scans is daardoor flink gestegen. Wat kun je doen als jouw RI&E niet meer actueel is?

Het is al vanaf 1 januari 1994 verplicht om een RI&E te hebben, maar sinds mei 2022 is er een nieuwe RI&E. Het is daarom dus nodig om je RI&E te actualiseren. Omdat veel ondernemers hiermee bezig zijn, lieten we eerder al weten dat de wachtlijsten bij zowel onze ledenvoordeelpartner INretail (RI&E scan) als andere partijen oplopen.

Zelf jouw RI&E aanpassen

Als het door de wachtlijsten niet mogelijk is om een externe partij jouw RI&E te laten actualiseren, dan kun je dat ook zelf doen.

Maak dan gebruik van het erkende RI&E instrument voor de horeca, die je kunt downloaden van RIE.nl. Dit is een digitale vragenlijst bestaande uit 15 onderdelen. Elk onderdeel bevat een aantal vragen over een specifiek onderwerp, zoals het verzuimbeleid binnen jouw bedrijf, de organisatie van bedrijfshulpverlening en eventuele gezondheidsrisico’s, zoals blootstelling aan geluid en lichamelijke belasting. Bij elke vraag staat een korte uitleg. Hoelang het invullen van de vragenlijst duurt is afhankelijk van de grootte en het type bedrijf. Het kan zijn dat sommige onderdelen niet van toepassing zijn op jouw bedrijf, deze vragen hoef je dan ook niet te beantwoorden.

Tip: schakel de hulp van een medewerker in. Heb je een preventiemedewerker, dan hoort dit bij zijn takenpakket. Loop aan het einde gezamenlijk de lijst door.

Wat doen wij?

RI&E

We gaan in gesprek met de Nederlandse Arbeidsinspectie om na te gaan of het hebben van een afspraak om een RI&E scan uit te laten voeren ruimte geeft voor wat uitstel. Onderneem in ieder geval zelf ook de stap om te starten met het invullen van de RI&E, zodat je daar ook een account hebt.

Vragen over het invullen van de RI&E?

Heb je nog vragen over het invullen van de RI&E? Neem dan contact op met de adviseurs van KHN Advies via 0348 48 94 89 of per e-mail: khnadvies@khn.nl.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens