Vorige week heeft KHN de Kamerleden op de hoogte gebracht van wat de coronamaatregelen betekenen voor horecaondernemers. Daarbij presenteerde KHN een duidelijke eisenlijst voor concrete compensatieregelingen. Die oproep vond brede steun in de Tweede Kamer. Met resultaat, want het kabinet presenteerde een aangepast steunpakket voor ondernemers. KHN waardeert die uitbreiding van het steunpakket, maar ziet nog wat verbeterpunten.

Deze week debatteert de Tweede Kamer opnieuw over het gepresenteerde steunpakket. Voor dat debat hebben wij de Kamerleden geïnformeerd met onze verbeterpunten. Een samenvatting.

Impact is gigantisch, steunpakket moet worden aangevuld

Een sluitingstijd van 17 uur voor alle eet- en drinkgelegenheden gecombineerd met een capaciteitsbeperking (je zaak moeten inrichten op 1,5m betekent in de praktijk een capaciteit van 1/3) betekent misschien niet letterlijk een volledige lockdown voor eet- en drinkgelegenheden maar het scheelt niet veel. Voor hotels betekent dat het logiesgedeelte nu nog open mag zijn, maar met alle coronabeperkingen én ontwikkelingen als het gaat om reizen in verband met de omicron-variant ligt ook die markt vrijwel stil. De impact op de horeca is wederom gigantisch.

Suggesties voor aanvullingen steunpakket

Er ligt nu alles bij elkaar een flinke subsidie NOW, ook voor veel starters, en ook de TVL is uitgebreid. Helaas blijft de toegang tot de TVL echter beperkt en laat bijvoorbeeld beduidend minder starters toe dan de NOW. KHN heeft de volgende suggesties om het steunpakket te verbeteren:

  1. Stel toegang TVL ook open voor starters zoals bij de NOW.
    De toegang tot de TVL Q4 blijft beperkt tot de ondernemers die zijn gestart voor 1 juli 2020. De nieuwe NOW voorziet in oplossingen voor ondernemers die zijn gestart tussen 1 februari 2020 en 1 oktober 2021. Waarom geldt deze oplossing niet voor de TVL?
  2. Stel een strenge hardheidsclausule voor de omzetvergelijking in. Nu voorzien de TVL en de NOW daar beide niet in. In zeer bijzonder omstandigheden zoals vergunde verbouwing, ziekte ondernemer en dergelijke moet je kunnen afwijken van de hoofdregel van referteomzet, maar dan moet je dat wel mogelijk maken via een strenge hardheidsclausule.
  3. Stel de TVL-criteria voor verbonden kleine en middelgrote ondernemingen zo in dat de TVL maxima voor de individuele zelfstandige ondernemingen gelden en niet voor de hele groep. Ook al is de financiële grens verhoogd naar 2,3 miljoen (mag nu van Europa), het fundamentele probleem voor groepen van ‘verbonden’ ondernemingen is nog steeds niet opgelost. Een oplossing (binnen de Europese steunkaders) kan gevonden worden door het mogelijk te maken dat op basis van art 3.12 van het steunkader een aparte regeling wordt ingeroepen naast de TVL indien de groep verbonden ondernemingen er om vraagt.
  4. Stel de start van afbetalen van belastingschulden uit tot 1 oktober 2023. Kortom: Schuif die datum een jaar op.
  5. Zelfstandigen vallen terug op de gemeentelijke Bbz en Bijzondere bijstand. KHN vindt dat oneerlijk. Ontvangen TVL en NOW gaat immers naar anderen, namelijk naar verhuurders (en andere leveranciers) en naar de medewerkers. Niets daarvan gaat naar de privé-lasten van de ondernemer (hypotheek, huur) dan wel naar het eigen ondernemersinkomen. Laat daarom de Tozo, zonder vermogenstoets en zonder inkomenstoets van de eventuele partner, terug komen en vergoed ook de bijkomende hogere vaste lasten van de ondernemer.
  6. Vergeet de lange termijn punten, schulden saneren en investeringsfonds, niet.

Uiteraard houden we je op de hoogte van de uitkomsten van het debat. Houd onze site en social media in de gaten!