Vrijdag 30 juni heeft staatssecretaris van Ooijen een brief naar de Tweede kamer gestuurd waarin hij een update geeft over moties en toezeggingen voor het zomerreces.

We vatten de belangrijkste punten uit deze brief voor je samen. Zo geeft hij aan van plan te zijn een wet voor de gezonde eetomgeving op te gaan stellen en kidsmarketing aan banden te willen leggen.

Stand van zaken handvatten voor gemeenten om fastfoodlocatie aan banden te leggen

Gemeenten hebben op dit moment beperkte mogelijkheden om ongezonde voedselaanbieders te weren. Dat kan nu alleen op basis van argumenten die betrekking hebben op de fysieke leefomgeving, zoals stank- en geluidsoverlast. Van Ooijen werkt aan een nieuwe wet waarmee gemeenten de bevoegdheid krijgen om ongezonde voedselaanbieders te kunnen weren op grond van gezondheid. Zij kunnen dan bijvoorbeeld fastfoodrestaurants in een wijk of bij een school verbieden.

De komende periode zal de staatsecretaris deze wet verder uitwerken. Eén van de belangrijke aandachtspunten daarbij is het opstellen van een juridische definitie van een ongezonde voedselaanbieder. Het onderscheid tussen gezonde en ongezonde voedselaanbieder wordt gemaakt op basis van de Schijf van Vijf (van het Voedingscentrum). Daarnaast wordt alleen gekeken naar voedselaanbieders met een aanbod dat voor directe consumptie is bedoeld. De staatsecretaris is voornemens om in het eerste kwartaal van 2025 een wetsvoorstel bij de Kamer in te dienen.

Lees ook: Plan staatssecretaris VWS voor Fastfoodwet: te simpele… | KHN

Stand van zaken wettelijke beperkingen marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen

Van Ooijen werkt momenteel een wettelijke maatregel uit waarmee de marketing van ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen wordt verboden. Hij heeft de afgelopen periode verschillende marketingtechnieken geïdentificeerd die gericht zijn op kinderen en jongeren of hen in ieder geval sterk kunnen raken. Ook heeft hij onderscheid gemaakt tussen de fysieke en online omgeving. De komende periode gaat van Ooijen verder met het ontwikkelen van maatregelen om kidsmarketing aan banden te leggen.

Niet één oorzaak en één oplossing

We begrijpen dat de staatssecretaris verschillende mogelijkheden onderzoekt om de gezondheid van kinderen en jongeren te bevorderen. Dit is immers een maatschappelijke uitdaging waarin niet één oorzaak en één oplossing aan te wijzen is. Alleen een brede, gezamenlijke aanpak waarin we samen optrekken zal effect hebben. Door nu eenzijdig naar voedselaanbieders met een aanbod dat voor directe consumptie is bedoeld te kijken, is volgens ons kortzichtig.

Het is een te nauwe benadering van een complex probleem dat veel breder is dan het menu-aanbod van specifieke horeca. Het is onze inzet om juist onderdeel te zijn van de oplossing en bij te dragen aan het behalen van de doelstellingen uit het Preventieakkoord.

Val van het kabinet

Het kabinet Rutte IV is gevallen. In november 2023 volgen verkiezingen. Het Kabinet is nu demissionair en dat heeft gevolgen voor het beleid en besluiten. Ministers en staatssecretarissen mogen enkel nog lopende zaken afhandelen. Omstreden of gevoelige onderwerpen moeten ze overlaten aan het volgende kabinet. Wat dit betekent voor bovenstaande onderwerpen? De kans is groot dat deze controversieel worden verklaard, wat betekent dat deze dossiers stil komen te liggen. De verwachting is dat eind juli een lijstje door de Tweede kamer is opgesteld met controversiële onderwerpen.

Lees meer over de val van Rutte IV

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens