Door de aard en veelheid van verschillende activiteiten in een horecabedrijf heeft de horeca te maken met relatief veel regels, vergunningen en toezicht. Dit brengt hoge kosten met zich mee.
In 2023 heeft SIRA consulting in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) onderzoek gedaan naar de regeldruk in zes sectoren, waaronder de horeca. Hierbij is zowel gekeken naar de kosten als de werkbaarheid van overheidsregels. Uit dit onderzoek blijkt dat een hotel-restaurant met zwembad te maken heeft met maar liefst 93 wettelijke verplichtingen. Op jaarbasis kost het 240.000 euro om aan die regels te voldoen. Ook blijkt dat 21% van de regels door ondernemers als niet of slecht werkbaar wordt beoordeeld. De meest belastende en ook kostbare regels zitten met name in generieke werkgeversverplichtingen.
Het medio 2024 aangetreden kabinet heeft veel meer oog voor het belang van het terugdringen c.q. zoveel mogelijk beperken van regeldruk dan de voorgaande kabinetten. De door het nieuwe kabinet benoemde uitgangspunten zijn goed, belangrijk is dat er nu ook een concrete uitvoeringsagenda volgt.
KHN vindt dat de regeldruk voor ondernemers moet worden teruggebracht. KHN wil:
1. Een nieuw nationaal programma voor regeldrukreductie (met doorwerking op provinciaal en gemeentelijk niveau), met daarbij de volgende uitgangspunten:
o Harde, meetbare reductiedoelstellingen. Ons voorstel is 25% reductie van regeldrukkosten voor de zes sectoren, waaronder de horeca, waar al een regeldruknulmeting beschikbaar is. Het mkb-indicatorprogramma, dat regeldruk concreet inzichtelijk maakt, moet worden uitgebreid.
o Voer een ‘one regel in, one regel out’ beleid in (euro erbij, euro eraf), zodat het totaal aan regeldruk niet verder stijgt (inclusief kosten EU-regelgeving) en beleidsmakers eerder kiezen voor de nuloptie (geen regels) of lastenluwe regels.
o Het vaker uitzonderen van het mkb van nieuwe regels. Voer bijvoorbeeld een MKB-onderdrempel in: ondernemers met een max aantal fte vallen niet onder nieuwe regels, tenzij....
o Vaker bestaande regels evalueren op werkbaarheid en uitvoerbaarheid.
o Bij nieuwe wetgeving moet de MKB-toets geen verplichte invuloefening zijn, burgers en ondernemers moeten bij regelgeving als vertrekpunt worden genomen.
2. Dat de kosten voor toezicht en handhaving van overheidsregels voor rekening van de regelende overheid blijven.