De website Hotelkamerveiling.nl is failliet. Wat betekent dit voor jou? En wat merken jouw gasten hiervan? KHN zet de belangrijkste vragen over het faillissement van Hotelkamerveiling.nl voor je op een rij.

De Autoriteit Consument en Markt geeft heel duidelijk aan wat het faillissement inhoudt. Op hun site staat de volgende tekst, gericht aan de gast:

“Hebt u een accommodatie geboekt via een bemiddelaar zoals een reisbureau of boekingssite? Dan bemiddelt hij tussen u en de eigenaar van de accommodatie. De bemiddelaar zorgt ervoor dat de overeenkomst tussen u en de eigenaar van de accommodatie tot stand komt. Soms moet u het bedrag voor het huren van de accommodatie vooraf betalen aan de bemiddelaar. Het is de bedoeling dat de bemiddelaar op zijn beurt het geld aan de eigenaar van de accommodatie overmaakt. Soms moet u direct aan de eigenaar van de accommodatie betalen.”

Is de bemiddelaar (in dit geval hotelkamerveiling.nl) failliet?

Dan is de belangrijkste vraag of de bemiddelaar het bedrag voor de accommodatie al heeft overgemaakt aan jouw horecabedrijf. Als dit het geval is, dan kan je de gast gewoon ontvangen. Als dit niet het geval is, dan moet je een keuze maken.

Mag je de gast vragen aan jou te betalen, ondanks dat de gast al aan hotelkamerveiling.nl betaald heeft?

Dit mag je vragen. Het is dan aan de gast of deze hier in mee wil gaan. Als de gast niet wil betalen, dan mag je de gast weigeren. De gast zal zich bij de curator moeten melden om te vragen naar een oplossing. Het is dan aan de gast om zijn geld terug te krijgen van de bemiddelaar. Hierover staat een duidelijke brief van de curator op de site van Hotelkamerveiling.nl: Hotelkamerveiling.nl - Hotelveilingen vanaf €1 - Vind jouw hotelkamer.

Heeft de gast het bedrag overgemaakt aan jouw bedrijf?

Dan kan de gast gewoon gebruikmaken van de geboekte accommodatie.