Tot 2022 kon je als ondernemer op elk moment van het jaar vaststellen of een medewerker plus- of minuren had. Na die periode van 12 maanden had je dan nog 6 maanden de tijd om minuren te laten inhalen of plusuren te compenseren. Na deze 6 maanden vervielen uiteindelijk de minuren en moesten de nog openstaande plusuren worden uitbetaald. Dat is nu anders.

Nieuwe situatie vanaf 2022: compensatie minuren

Vanaf 2022 geldt dat je binnen een vaste periode van 12 maanden minuren moet compenseren. Na deze 12 maanden vervallen de minuren. Dan is er wel loon uitbetaald, maar staat er geen werk meer tegenover. Je moet er dus voor zorgen dat de overeengekomen uren ook daadwerkelijk binnen de vastgestelde periode van 12 maanden worden gewerkt. Er is een uitzondering: als de oorzaak van de minuren in redelijkheid voor rekening van medewerker komen, dan heb je na de periode van 12 maanden nog 3 maanden de tijd om deze minuren te compenseren. In veel gevallen kun je voorkomen dat deze uren als minuren worden geregistreerd. Ze kunnen bijvoorbeeld geregistreerd worden als onbetaald verlof of (te veel opgenomen) vakantie-uren.

Tip: zorg ervoor dat je alleen minuren registreert als jij te weinig werk kan aanbieden. Als de oorzaak van te weinig gewerkte uren bij de medewerker ligt, hoef je niet als minuren te registeren.

Nieuwe situatie vanaf 2022: compensatie overuren

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat aan het einde van 12 maanden de medewerker meer dan zijn contracturen gewerkt heeft. Deze overuren kun je daarna nog 3 maanden lang inroosteren als tijd voor tijd. Lukt dit niet meer, dan moet je als werkgever deze overuren uitbetalen tegen 100% van het loon. Je hebt 3 maanden de tijd om deze extra uren uit te betalen.

Nieuw: vaste periode van 12 maanden

Vanaf 2022 geldt dat je als ondernemer voor alle medewerkers dezelfde periode van 12 maanden moet hanteren om te bepalen of er over- of minuren zijn opgebouwd. Je kunt kiezen voor een kalenderjaar (januari t/m december) of een vakantiejaar (juni t/m mei). Je mag ook een andere periode kiezen, maar deze keuze moet dan voor alle medewerkers in de onderneming gelden én opgenomen zijn in de individuele arbeidsovereenkomst.

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8.30 tot 17.00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens