De deadline voor de Informatieplicht Energiebesparing is verstreken. Op 1 juli 2019 voldeden bijna 3400 hotels en restaurants aan de Informatieplicht Energiebesparing. Zij hebben zich geregistreerd bij het e-loket van de overheid. Helaas zijn dat nog lang niet alle horecabedrijven die zich wel zouden moeten registreren. Als jij je nog niet geregistreerd hebt, is het van belang dit zo snel mogelijk te doen voordat er een handhaver van de Milieudienst bij je op de stoep staat. KHN helpt je hierbij.

Wat is de Informatieplicht Energiebesparing?

Als jouw bedrijf jaarlijks meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m³ gas verbruikt aan energie ben je wettelijk verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder. Denk bijvoorbeeld aan maatregelen zoals het aanpassen van verlichting of isolatie van je bedrijfspand. Per branche is een erkende maatregelenlijst opgesteld. Bekijk hier de erkende maatregelenlijst voor de horeca.

Rapporteer jouw genomen maatregelen

Sinds 1 juli 2019 ben je volgens de Informatieplicht Energiebesparing verplicht te rapporteren welke maatregelen je hebt uitgevoerd. Dat moet via het eLoket van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), kijk hier.

Hoe voldoe je aan de Informatieplicht Energiebesparing?

Onderstaand stappenplan helpt je om deze vraag te beantwoorden. Om het stappenplan te doorlopen, moet je weten wat jouw jaarlijkse energieverbruik is; uitgesplitst in elektriciteits- en aardgasverbruik en/of aardgasequivalenten. Je kunt dit vinden op je jaarrekening of bepalen aan de hand van je maandelijkse afschriften. Je doorloopt de volgende stappen:

  1. Bepaal of jouw horecaonderneming een informatie- en energiebesparingsplicht heeft
    Verbruikt jouw horecaonderneming per jaar vanaf 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 aardgas(equivalent)? Als het antwoord ja is, moet je voldoen aan de informatieplicht.
  2. Bepaal welke lijst met erkende maatregelen voor jou van toepassing is. Dat is de lijst voor hotels en restaurants.
  3. Vraag op tijd eHerkenning aan. Dit heb je nodig om in te loggen op het eloket.
  4. Log in op het eLoket van RVO en registreer per vestiging de erkende maatregelen.

Er zijn drie manieren waarop je kunt registreren:

  • Zelf de maatregelen inventariseren en registreren bij het eLoket
    Als je als ondernemer voldoende inzicht en kennis hebt van je energieverbruik en de getroffen of nog te treffen maatregelen, kan je de registratie in het eLoket van de overheid zelf doen. Meer informatie is te vinden in deze animatie en de handleiding.
  • Zelf de maatregelen inventariseren maar de registratie bij het eLoket laten verzorgen door KHN Energie
    De registratie in het eLoket blijkt voor veel ondernemers een lastige en tijdrovende klus. Daarom heeft KHN Energie een tool ontwikkeld waarin de Erkende Maatregelenlijst voor de horeca is verwerkt: de KHN Energiewet app (deze werkt niet in de Internet Explorer browser). Via deze tool breng je eenvoudig zelf in kaart welke energiebesparende maatregelen binnen jouw horecabedrijf al zijn genomen en welke (nog) niet. De uitkomsten kun je vervolgens zelf registreren in het eLoket. Je kunt er ook voor kiezen de registratie te laten verzorgen door KHN Energie. Dat kan in de app. Deze registratieservice kost €250. KHN-leden krijgen €100 korting en betalen slechts €150 (excl. btw). Voor de korting heb je een kortingscode nodig, deze is aan te vragen via 0348-489489. Let op: deze lage prijzen gelden tot 1 oktober 2019 daarna wordt de registratieservice €300 (voor KHN-leden €200).
  • De inventarisatie en registratie laten verzorgen door KHN Energie
    Heb je onvoldoende tijd of kennis om alle energiebesparende maatregelen voor jouw horecabedrijf zelf te inventariseren en te registreren in het eLoket? Dan kan je via KHN Energie een scan aanvragen. De kosten zijn € 450 per locatie, dit aanbod is exclusief voor KHN leden. Bij interesse kun je dit formulier invullen.

    NB: KHN-leden uit Drenthe kunnen gebruikmaken van een speciale korting op deze service.

Voorkom een boete!

De deadline voor de registratieplicht (voor 1 juli 2019) is al ruim verstreken. Gemeenten gaan controleren of (horeca)bedrijven aan deze plicht voldoen. Mocht dit niet het geval zijn, dan zal de handhaver met je in gesprek gaan. Als je weigert te voldoen aan de informatieplicht kan een dwangsom worden opgelegd. Het is dus zaak dat je snel aan de Informatieplicht voldoet.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens