Horecaondernemers hebben ruim een jaar uitgekeken naar de dag dat zij weer een bijzondere gastvrije ervaring kunnen neerzetten met hun team. Maar een grote uitdaging is het vinden van personeel. Voor het coronavirus hadden we al te maken met een structureel personeelstekort, maar dat aantal is nu fors opgelopen. Van de mensen die er nu werken, wordt gevraagd ´magic’ te verrichten en sommige zaken moeten zelfs enkele dagen per week de deuren gesloten houden. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn en dus startten we vanuit KHN een arbeidsmarktcampagne: Werken in de horeca, elke dag ‘n feestje. Ondersteunend aan alles wat ondernemers zelf doen om mensen te binden, zetten we hiermee de horeca samen op de kaart als dé leukste branche om in te werken.

Met een wervingstoolkit, tips en tricks op www.komwerkenindehoreca.nl bieden we horecaondernemers handvatten om in hun eigen omgeving op zoek te gaan naar nieuwe medewerkers. Heb je ze eenmaal aan je weten te binden, dan is het aan jou om medewerkers voor langere tijd te boeien en te activeren. Maar hoe doe je dat als het imago van de branche nog weleens tegen ons werkt?

Gelukkig ‘wint’ goed werkgeverschap het tegenwoordig in veel gevallen van lange dagen hard werken en minder optimale arbeidsvoorwaarden. En anders hoop ik dat ondernemers goed bij zichzelf te rade gaan, want uiteindelijk maakt goed werkgeverschap het verschil. Zorg dus voor goede arbeidsomstandigheden met realistische werktijden – inclusief pauzes-, een prettige werkplek en aanvullende arbeidsvoorwaarden. Maak je medewerkers enthousiast, bied perspectief/doorgroeimogelijkheden en moedig ze aan om te werken aan hun vakbekwaamheid. Zet ook in op verantwoordelijkheid én flexibiliteit, waarin er voldoende ruimte is voor een goede werk-privé balans. Laat je team meedenken en met nieuwe ideeën komen die bijdragen aan een positieve gastervaring en erken en waardeer je medewerkers. Een enthousiaste medewerker is tenslotte het beste visitekaartje voor jouw horecazaak.

Laten we dus meer dan ooit onze medewerkers koesteren en centraal stellen in onze bedrijven, zonder daarbij door te slaan in wat we daar tegenover stellen. Het moet namelijk niet alleen een oplossing voor nu, maar ook voor de toekomst zijn. We hebben hier een grote, maar mooie uitdaging te pakken: samen 24/7 uitdragen wat een prachtige branche we hebben, dat is gaaf toch!

Take care!

Robèr Willemsen
Voorzitter Koninklijke Horeca Nederland

Deze column werd oorspronkelijk gepubliceerd in Misset Horeca.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens