Het lijkt onschuldig om je ID uit te lenen, een vals ID in elkaar te knutselen of voor een paar tientjes een ID te kopen. Maar dat is het niet. Identiteitsfraude kan voor zowel de jongere als de horecazaak nare gevolgen hebben. Als horecaondernemer riskeer je namelijk hoge boetes wanneer je alcohol schenkt aan een minderjarige. En de frauderende jongere kan zelfs tot twee jaar zijn paspoort verliezen.  Om bewustzijn te creëren onder jongeren over de gevolgen van ID-fraude is er een campagne gestart. Help jij mee? Maak dan gebruik van het campagnemateriaal.

De campagne 'Eerlijk over je ID. Daar kom je verder mee.' is een initiatief van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). De campagne heeft als doel dat 80 procent van alle Nederlandse jongeren in de leeftijd van 16 tot 22 jaar in 2020 weet dat zij identiteitsfraude plegen als zij een ID lenen, uitlenen of vervalsen. En dat dit ernstige consequenties heeft.

Filmpjes, visuals en posters

De onder jongeren populaire influencer Hanwe heeft interactieve youtube-filmpjes gemaakt voor social media, waarbij de kijker zelf de verhaallijn bepaalt. Zo kan de kijker in elk filmpje wel of niet voor een fake ID kiezen en leert hij/zij wat de consequenties zijn van die keuze. Met deze filmpjes, maar ook met visuals en posters wil de RvIG jongeren nu bewust maken van de gevolgen van identiteitsfraude.

Doe mee en download campagnemateriaal

Wil je jongeren in jouw horecazaak informeren over de gevolgen van identiteitsfraude? Spread the word en download hier het campagnemateriaal. Gebruik het voor posts op jouw social mediakanalen (Instagram, Facebook, Twitter), etc., plaats het op jouw website of hang een poster op in je zaak.

Lees ook

Horecaondernemer of kinderjuf? NIX 18 in de praktijk