Het is nu al een geslaagd jaar voor Chris Wijland, eigenaar en algemeen directeur van Châteauhotel en restaurant De Havixhorst. In mei nam hij het kasteelhotel in het Drentse De Schiphorst over van zijn vader. En niet veel later mocht hij er een vijfde hotelster aan toevoegen. Hoe waren die eerste maanden voor hem en zijn vriendin Fleur, met wie hij deze stap maakte? En hoe heeft hij zo snel die vijfde ster gekregen? We vroegen het de kersverse hoteleigenaar.

Na 40 jaar vond Jos Wijland het tijd om afscheid te nemen van zijn hotel. In mei droeg hij het stokje officieel over aan zoon Chris en zijn vriendin Fleur. Aan hen de schone taak om dit sfeervolle hotel in het noordoosten van ons land te gaan runnen. En tot nu toe bevalt dat goed. “We hebben geluk met de periode waarin we ons eerste jaar mogen draaien. Het is namelijk erg druk. Dat betekent dat er ruimte is om te ontwikkelen en te groeien, wat ons nóg enthousiaster maakt voor de toekomst. Anderzijds hebben we de afgelopen twee jaar natuurlijk ook geleerd dat niets vanzelfsprekend is. We zijn dus ook voorzichtig en voorbereid op tegenslagen.”

Een uitdagende periode?

Is het niet spannend om in deze uitdagende tijd van grote krapte op de arbeidsmarkt en torenhoge inflatie een hotel over te nemen? Chris ziet dat niet zo. “Het is inderdaad krap op de arbeidsmarkt en we moeten hard werken, maar we zouden niet anders willen. We hebben een heel goed team met veel bijzondere medewerkers die hier al lang werkzaam zijn. We zijn erg zuinig op hen en het stemt ons gerust dat we samen met dit team de drukte mogen trotseren. En tot op heden gaat dit goed!” En de inflatie? “Alles wordt duurder, wij dus ook. Toch proberen we dit zoveel mogelijk te beperken en zullen we er soms genoegen mee moeten nemen dat onze marges iets meer onder druk staan. Vooralsnog hebben we dit gelukkig goed op kunnen vangen.”

Geen verzoek is te gek

De positieve en enthousiaste instelling van het stel werpt zijn vruchten af. Niet lang na de overname, kreeg De Havixhorst een vijfde hotelster toegewezen. “Dit was echt een doel voor ons, maar we hadden niet verwacht dit zo snel voor elkaar te krijgen. We hebben afgelopen winter ons hotel opgeknapt en dit heeft zich wat dat betreft gelijk uitbetaald. Daarnaast streven we naar de allerhoogste kwaliteit in gastvrijheid, waarmee we in onze ogen het verschil maken tussen een 4- en 5-sterrenhotel,” aldus Chris. Ook heeft hij tips voor hoteliers die dezelfde waardering nastreven. “Allereerst natuurlijk zorgen dat je alle objectief te beoordelen criteria realiseert. Maar bovenal je gasten verbluffen met uitmuntende service. Geen verzoek moet te gek zijn. We realiseren ons wel dat dit voor ons makkelijker is dan voor veel andere hoteliers, gezien de geringe omvang van ons hotel. Met 13 kamers hoeven we niks te institutioneren, we doen het gewoon."

Hard werken en blijven doorzetten

Van zijn vader heeft Chris meegekregen om hard te werken en altijd te blijven doorzetten. “Ondernemen is soms hard. Ik heb dat via mijn vader van dichtbij meegemaakt. Maar hij is altijd blijven doorzetten. Ik bewonder hem daarvoor en mag alleen maar hopen dat ik in dit opzicht op hem lijk. Al is het maar een beetje.” Natuurlijk zijn er ook dingen in het hotel veranderd sinds de overname. “Door onze leeftijd kunnen Fleur en ik een andere positie aannemen binnen het team. We zijn jonger en daardoor ontstaat er bijna natuurlijk een minder hiërarchische verhouding. Dit vereenvoudigt de omgang met het team en beïnvloedt de sfeer op een positieve manier.”

Met de jaren word je wijzer

Het was voor Chris niet altijd al duidelijk dat hij het hotel van zijn vader zou gaan overnemen. “Integendeel, ik wist zeker dat ik het niet zou overnemen! Maar ja, met de jaren word je wijzer zegt men weleens,” legt hij uit. “Tijdens mijn studie ben ik meer en meer gaan beseffen dat het een bijzondere kans is. Een kans die ik niet wilde laten schieten. Zodoende heb ik het idee om met De Havixhorst verder te gaan voorzichtig bij mijn vader gepolst. We hadden dit namelijk nog niet eerder uitgebreid besproken. Gelukkig was hij net zo enthousiast.”

Als je een passie hebt, moet je ervoor gaan

Over wat hij wil meegeven aan jongeren die twijfelen of er een toekomst in de horeca voor ze is weggelegd, hoeft Chris niet lang na te denken: “Gewoon doen. Ik ben iemand die dingen overdenkt, maar tegelijkertijd denk ik dat dat helemaal geen zin heeft. Als je een passie hebt, moet je ervoor gaan. Je ziet wel waar het schip strandt. Niemand kent de toekomst. Hoe dan ook, je zal groeien van alles wat ons prachtige vak in de gastvrijheidsindustrie te bieden heeft.”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens