De afgelopen zomermaanden bood het terras (afhankelijk van het weer) in sommige gevallen de uitkomst. Juli en augustus waren prachtige dagen, waarop het op het terras goed toeven was. Maar het najaar is begonnen. Eet- en drinkgelegenheden hebben door de beperking in aantallen en in omvang van gezelschappen (zowel binnen als buiten) en de sluitingstijd van 22 uur te maken met minder gasten en beschikbare capaciteit, zeker nu horecaondernemers weer meer op binnen aangewezen zijn. Het winterterras kan eventueel voor extra ruimte zorgen, daarom is het interessant om te kijken naar mogelijkheden om het terrasseizoen te verlengen door het terras winterproof in te richten. Zo heb jij als ondernemer (met de huidige restricties die gelden) toch iets meer ruimte en kunnen gasten in het najaar of tijdens een mooie winterdag in december lekker buiten op het terras zitten. Maar hoe maak je jouw terras nou winterproof? KHN deelt 7 tips.

Inventariseer de mogelijkheden

KHN krijgt veel signalen van horecaondernemers die de mogelijkheden van terrasuitbreiding en de verlenging van terrasvergunning bekijken en bespreken met lokale overheid Als horecaondernemer kun je zelf de beste afweging of het rendabel is om te investeren in een winterterras. Is het terras geschikt? Welke voorzieningen kunnen er worden aangebracht? Wat mag van de gemeente? Heb je de juiste (terras)vergunningen, of moet je deze aanvragen? Kijk goed naar jouw type bedrijf en de gasten. Heb je het vertrouwen dat gasten gebruik zullen maken van het winterterras? Maak een goede kosten-baten analyse, kijk naar de mogelijkheden en zorg dat je de juiste vergunningen hebt. Check? Dan kunnen we door naar stap 2: hoe verleid je jouw gast tot een bezoek aan jouw winterse paradijs?

Bepaal je doelgroep

Zien en gezien worden, dat willen we allemaal. En nee, niet alleen flanerend over de boulevard of op het terras. Zorg dus dat je weet wie jouw gast is en wat zijn of haar behoeften zijn. Oud of jong? Stelletjes of singles? Dagjesmensen of vaste gasten? Families of zakenmensen? Als je dit inzichtelijk kunt maken, dan kun je goed inspelen op hun wensen en behoeften. Want zeg nou zelf, welk stelletje wil nou niet genieten van een romantisch gedeeld bord spaghetti, à la de beroemde scène uit ‘Lady en de Vagebond’? Koppel jouw kennis over de doelgroep aan locatie specifieke eigenschappen en neem dit mee bij de inrichting van je terras. Denk hierbij aan een luxe inrichting, versus een gezellige toegankelijke inrichting, of een lounge concept, versus een actief concept waarbij de omloopsnelheid wellicht wat hoger ligt.

Groen doen, is goed doen

Relight my fire, cause I need your love! Het terrasseizoen kan worden verlengd door het gebruik van door het terras winterproof in te richten. Maar gasten willen er in het najaar of tijdens een mooie winterdag in december natuurlijk wel een beetje warmpjes bijzitten. Gelukkig zijn hier tegenwoordig ook duurzame oplossingen voor. Als horecaondernemer kun je gebruik maken van dekentjes, overkappingen of heaters. Die heaters zijn gelukkig steeds meer energiezuinig. Zo zijn er heaters met een bewegingssensor: de terrasverwarmers werken alleen als er ook daadwerkelijk gasten zijn. Of heaters die met infrarood verwarmen. Beter voor het milieu en voor de energierekening. Ook maken steeds meer ondernemers gebruik van terraskussens met ingebouwde verwarming die gasten zelf aan en uit kunnen zetten. Naast heaters vormen bijv. dekentjes en een stijlvolle, waterdichte en coronaproof overkapping van het terras ook een goede oplossing. Let op: De voorwaarden voor terrasverwarming en -overkapping kunnen per gemeente verschillen.

Routekaart naar succes

Van barman tot politieagent, van chef de cuisine tot chef gezondheidscheck… De afgelopen maanden heb je ongetwijfeld genoeg op de regels moeten sturen, dus een goede routing is jouw route naar succes. Zorg dat de routing naadloos aansluit bij de coronamaatregelen, maar ook goed past bij jouw concept. Houd er rekening mee dat de looplijnen kloppen en dat de routing zowel door gasten als medewerkers goed wordt begrepen. De in- en uitgang van zowel het terras als de horecazaak moeten duidelijk zichtbaar zijn, net zoals de weg naar het toilet. Hiervoor kun je gebruik maken van bijvoorbeeld stickers, maar er zijn ook genoeg voorbeelden van creatieve bewegwijzering.

Denk ook na over toegankelijkheid voor mindervaliden of mensen met kinderwagens en zorg voor een breed hoofdpad. Besteed ook aandacht aan de indeling van je terras. Door je meubilair strategisch te plaatsen, kun je wellicht (coronaproof) meer mensen kwijt, maar het zorgt ook voor meer comfort. Tafels waar aan gegeten wordt, plaats je uit de wind zodat er niets van de borden waait en loungebanken werken ruimte-technisch goed aan de zijkant van je terras.

Oer-Hollandse gezelligheid

    Als het gaat om winterse taferelen, dan kunnen we nog wel wat leren van onze favoriete wintersportoorden. Maak het gezellig en verhoog de sfeer op je terras met leuke winterse aankleding. Denk hierbij aan warme vachten, gezellige kleedjes, kaarsen op tafel of vuurkorven (waar dit is toegestaan), meubilair van hout en mooie ledverlichting. Zorg er wel voor dat je terrasinrichting klopt met het concept van het binneninterieur. Zo weten jouw gasten, maar ook eventuele passanten ook meteen welke sfeer en aankleding je binnen biedt; dit kan wellicht op andere momenten ook weer gasten opleveren. Zorg er in ieder geval voor dat het terras er altijd ‘open’ uitziet. Zorg dat er kussens liggen, dat de lichtjes branden en dat eventueel de tafels al (deels) zijn ingedekt. Een kleine investering in tijd, met een groots effect. Rondom feestdagen kun je natuurlijk extra uitpakken, denk aan Halloween (pompoenen), sinterklaas (met pakjes of raamdecoratie) en natuurlijk de kerstdagen (kerstbomen, vuurkorven of een kerststal). Begin januari kun je denken aan een leuke koek- en zopie hut van waaruit je heerlijke winterse specials serveert. Vergeet ook vooral de andere zintuigen niet. Muziek zorgt voor een relaxte of juist hele gezellige/huiselijke sfeer (als je hier een vergunning voor hebt). En met de geur van winterse lekkernijen (daar is die Oer-Hollandse appeltaart) zullen de eerste gasten zich snel aandienen.

    Wat maak je men(o)u?

    Met bitterballen, bier en warme chocolademelk op de menukaart kom je een heel eind; je kent tenslotte je klassiekers toch? Maar nu de wintersport toch iets verder weg lijkt dan normaal, kan het geen kwaad om ook in te zetten op flammkuchen, een heerlijke Zwitserse kaasfondue of kruidige glühwein. En heb je een vuurkorf of green egg, dan kun je bijvoorbeeld ook een heerlijke stuk wild bereiden, marshmallows roosteren of kastanjes poffen. Een leuke aanvulling op je menu, die jouw gast gelijk in winterse sferen brengt. En om nog even op die oer-Hollandse gezelligheid terug te komen; een goede stamppot of warme (erwten)soep doen het ook altijd goed. Serveer het met brood van de lokale bakker en je hebt gelijk een goed verhaal. Ben je ervoor in om de boel eens flink op te ‘shaken’, neem dan ook de drankenkaart onder de loep. Een winterse thee en een speciale koffie of ‘over de top’ chocolademelk mogen echt niet ontbreken. En wil je het helemaal bont maken, dan kun je ook gaan voor winterse cocktails als aanvulling op je huidige kaart.

    Communicatie is key!

    Je winterterras ziet er gezellig uit, de brigade heeft de mooiste outfit uit de kast getrokken, de erwtensoep staat te pruttelen en je hebt een lekker winters biertje op de tap! Laat die gasten maar komen. Maar hoe breng je jouw gasten op de hoogte dat het winterseizoen geopend is? Maak gebruik van social media! Zorg voor mooie foto’s van je terras, je medewerkers (maak het persoonlijk) en je winterspecials. Bedenk een paar catchy quotes, deel eens een recept voor een wintersoep of stel een leuk winterarrangement samen. Communiceer duidelijk wat je openingstijden zijn, of je met shifts werkt en hoe mensen kunnen reserveren. En krijg je een positieve review van een gast? Kijk dan hoe je deze op een leuke manier kunt delen. Rest ons nog een ding te zeggen: laat die reserveringen maar komen.

    Direct advies nodig?

    We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

    Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

    Contactgegevens