De vakbonden hebben kort voor het eerste gesprek de horeca-cao formeel opgezegd. Nadat de afgelopen jaren is gematigd en er in 2021 verlengd is met “0”, willen de vakbonden een focus op de toekomst. Op 10 november 2021 was het eerste verkennende gesprek. Over en weer was er begrip rond de effecten op zowel werkgever als medewerker van de coronamaatregelen en de noodzaak tot voldoende ondernemers- en werknemersloon.

Op 13 december zijn de wensen van vakbonden besproken in het tweede cao-gesprek. In de kern zijn de wederzijdse zorgen over de arbeidsmarkt en de positie van de horeca-activiteiten gedeeld. De uitdaging voor onderhandelaars is dat nu te verbinden in een nieuwe horeca-cao met die focus op de toekomst.

Proces

De twee gesprekken maakten indikken op 3 hoofdthema’s gericht op de toekomst mogelijk. Namelijk: lonen en koopkracht voor iedereen, aandacht voor ontwikkeling en doorgroeien en een balans tussen werk en privé waar meer aandacht is voor de planning die beter rekening houdt met de medewerker.

KHN zal daarop ingaan met een uitwerking voor cao-afspraken, al dan niet gefaseerd. Dat wordt dan de basis voor het vervolggesprek. Op 20 december 2021 vindt het derde horeca-cao-gesprek plaats. Wij houden je uiteraard op de hoogte van de uitkomst.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens