Met de restaurants op slot blijven de gasten thuis. Maaltijdboxen zijn dan ook dé manier om contact te houden met je gast. Wie anders vraag je om advies, dan de ondernemers die dit altijd doen? KHN sprak met experts Mathijs Heijting van thuisuiteten.nl en de zussen Mara, Isabelle en Annemijn van Mara’s Food die het eten bijna bij de gasten op tafel serveren. Een mooi staaltje thuis uit eten.

Het begon met een passie voor koken, maar via een opleiding Culinairy Arts aan Le Cordon Bleu in Parijs groeide Mara’s uit tot een heuse maaltijdservice. In Amsterdam is ze één van de favorieten om in huis te halen. Met kerst pakken de zussen van Mara’s Food uit met een kerstmenu aan huis. Mara begon haar eigen catering na de opleiding in Parijs, maar al snel was daar de eerste lockdown. Een periode waarin alles werd gecanceld. Annemijn Winnubst: “Niet alleen Mara, maar ook zus Isabelle die in de evenementenbranche zat, kwam zonder werk te zitten. Al snel kookten ze maaltijden voor familie en vrienden uit de buurt. De bestellingen groeiden wekelijks, dus werden mijn moeder en ik ook aan het werk gezet. Dit begon vanuit de keuken van onze ouders, maar nu hebben we een eigen keuken in Haarlem.”

'Een restaurant uit IJsselstein heeft nu ook gasten in Drachten'

Voor ondernemer Mathijs Heijting van het populaire thuisuiteten.nl ontstond het idee ook aan het begin van de coronacrisis. “Van origine ben ik marketeer en organiseren wij met ons creatieve bureau exclusieve evenementen. Juist door die evenementen was er altijd al affiniteit met de horeca. Het idee ontstond midden in de lockdown. Eén restaurant bereikte misschien een achterban van 5000 mensen, maar wat als je die krachten zou bundelen? Als we iets doen, dan doen we het goed. De logistieke tak is een groot onderdeel van het bedrijf en we investeerden meteen in koelwagens. Met de dag worden we beter in dat proces. Rond de kerstdagen laden we ’s avonds de vrachtwagens vol bij de opdrachtgevers, ’s nachts verdelen we het over de routes en de volgende dag komt het in stijl aan huis. Het mooie is dat een restaurant uit bijvoorbeeld IJsselstein nu ook gasten heeft in Drachten. Je brengt fysiek en online samen”, legt Mathijs Heijting uit.

Opmaak is key

De zussen focussen rond de feestdagen op een restaurantwaardige kerstbeleving aan huis met een uitgebreid menu, maar wel met het gemak van Mara’s. “Voor het kerstmenu hebben wij gekeken naar kerstachtige smaken, zoals groenten uit het seizoen. Producten die wij zelf, maar ook de mensen om ons heen lekker vinden. Verder vinden we het ook belangrijk dat alle gangen makkelijk te verpakken zijn en wij zo het gemak kunnen meegeven voor thuis. Je krijgt uitgebreide instructies en dus ook uitleg over hoe je het menu mooi serveert. Het geheim van thuis uit eten is dat het goed te doen moet zijn. Ook de opmaak is key. Maak het jezelf niet te moeilijk en maak de bordjes mooi op. Zo heb je al snel het gevoel dat je uit eten bent. Ga daarbij ook zelf gezellig aan tafel zitten en steek de kaarsen aan”, vertelt Annemijn Winnubst.

Creativiteit maakt nu echt het verschil

Het verpakken is bij thuisuiteten.nl een groot onderdeel van de beleving. Iets waar je misschien niet meteen aan denkt, maar het is enorm belangrijk. Mathijs Heijting: “Het plafond is met deze nieuwe lockdown opnieuw opgerekt, alle registers zijn open om dat te managen. We werken voor de mooiste restaurants in Nederland, daarom willen we altijd kwaliteit leveren. De logistiek wordt vaak een beetje onderschat, je moet het heel goed doordenken. De wijze van verpakken is daarbij fundamenteel. Je kan heel mooi een bordje presenteren, maar als je iets door heel Nederland rondbrengt dan moet de auto ook wel eens remmen. De wijze van verpakken moet stabiel en stevig zijn. De restaurants bereiden de menu’s 80 tot 90 procent, maar de klant decoreert het bord zelf en maakt het op. Wat je ook doet, stem het af op het logistieke proces. Het is zonde als je mooie visschotel onderweg gaat schuiven en dat kan voor gedoe zorgen. En ik zie dat partijen die creatief zijn deze crisis winnen. De doos openen moet al een feestje zijn. Doe er een persoonlijk kaartje bij, zorg voor een playlist, laat gasten inloggen of verzorg een livestream met artiesten. Die creativiteit maakt nu echt het verschil.”