Het moge duidelijk zijn; de afgelopen twee jaar hebben we consequent geprobeerd mee te denken en het voortouw te nemen om onze branche veilig te openen. Naast de vele positieve reacties op onze koers, ontvangen we van onze leden ook kritische vragen en dat is goed; een open discussie binnen een vereniging is immers essentieel. Voorop staat dat wij als branche(vereniging) het goede voorbeeld willen geven, vooruit willen kijken en onze energie willen steken in positieve dingen. Daarom ligt er opnieuw een doordacht voorstel vanuit de branche waarover we graag in gesprek gaan met het nieuwe kabinet.

Ondernemers denken vanuit kansen. In alles wat we doen, gaan we voor het beste. En als dat niet lukt, dan blijven we knokken en gaan we voor het hoogst haalbare. Dit geldt ook voor onze lobby. We voorzien de bewindspersonen die invloed kunnen uit oefenen op ontwikkelingen die voor de horeca belangrijk zijn van de juiste input. Daarom zetten wij met onze horecaroutekaart vol in op wat er wél kan. Na twee jaar wordt het namelijk tijd om met het virus te leren leven. En nee, ik ben niet medisch onderlegd, maar er meer is dan ‘zorgen’ voor de zorg. Uiteraard is het belangrijk dat de kern van het probleem – de zorgcrisis – wordt aangepakt, maar dat gaat niet van vandaag op morgen. Daarom moeten we samen deze periode doorkomen. Een lockdown is niet nodig om deze crisis door te komen, duidelijke afspraken over hoe we hier samen uit gaan komen wel. In fase I van de heropening van de horeca kan – naast de basisregels – het scannen van coronatoegangsbewijzen en placeren van onze gasten zorgen voor een veilige omgeving. Een tijdelijke inloopstop (dus geen sluitingstijd) kan het zo gevreesde kroeghoppen voorkomen, maar biedt ondernemers wel de mogelijkheid om rendabel te ondernemen. Voor het nachtleven kunnen we ondernemen ook weer mogelijk maken met goede ventilatie, het scannen van coronatoegangsbewijzen en verantwoord gedrag van deze groep gasten richting kwetsbaren (lees: testen als je een bezoek brengt aan kwetsbaren).

Uiteindelijk willen af van alle beperkende maatregelen en nooit meer in een lockdown terechtkomen. Daarvoor moeten we nu nog enkele maatregelen omarmen, hoe moeilijk ook. Zullen wij als huiskamer van de samenleving nogmaals het goede voorbeeld geven en vol overgave samen met onze medewerkers onze gasten door deze crisis trekken? Het enige dat we onze gasten vragen is om mee te denken en begrip te tonen. Dit moet samen wel lukken toch?

Robèr Willemsen

Deze column is oorspronkelijk gepubliceerd in Misset Horeca.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens