Een spreuk die mij te binnen schoot bij het schrijven van deze column: ‘Het is pas crisis als de wijn op is’. De coronacrisis duurt inmiddels al veel te lang en de gevolgen voor onze branche zullen we nog lang merken. Maar hoe lekker is het om het eens even niet over corona te hebben. Deze editie van Misset Horeca staat in het teken van wijn en gedistilleerd; een energiek onderwerp, want het aanbod heeft de afgelopen jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt en zal ons in de toekomst nog veel moois gaan brengen.

Het aanbod en de kwaliteit van wijnen is de afgelopen jaren sterk toegenomen en dit zie je terug op de wijnkaart. Ondernemers verrassen hun gasten met een divers aanbod. Verschillende druivenrassen en wijn uit opkomende wijnlanden doen het goed op de kaart, uiteraard geserveerd in bijpassend glas. Ook medewerkers zijn enthousiast over deze ontwikkeling en verdiepen zich graag in de materie. Dit is ook nodig aangezien de gast inmiddels ook meer weet dan het verschil tussen wit en rosé.

In de wereld van gedistilleerde dranken lijkt de ontwikkeling helemaal oneindig. Verschillende productgroepen worden gehyped en gaan van supersaai naar mega hip, waarmee menig drankenkaart een upgrade krijgt. En dan hebben we het nog niet eens over de Champions League van cocktailshakers en bartenders die steeds groter wordt. Boegbeelden à la Messi, maar dan voor onze branche. Gedreven mannen en vrouwen met skills en charisma waar de toekomstige generatie zich aan op kan trekken. Ook vakmanschap achter de bar is key; er gaat veel werk in het bedenken en presenteren van een mooie (nieuwe) drank. Bovendien is het nodig om een goede prijs te calculeren en arbeid en ingrediënten door te berekenen. Als het goed is en op de juiste manier wordt gepresenteerd, dan zijn de meeste gasten bereid om de prijs te betalen die nodig is.

De ontwikkelingen op dit vlak zijn leuk voor de gast, maar minstens net zo leuk voor de medewerkers. Wijn en gedistilleerd: een vakgebied waarin zij zich verder kunnen ontwikkelen. Iets wat ze graag doen en wat we onze mensen zeker moeten bieden. Want groei en ontwikkeling bevordert het vakmanschap van de mensen die we zo hard nodig hebben. Dus in het kader van goed werkgeverschap: zet een perfecte mix of cocktail op de kaart… Cheers!

Robèr Willemsen

Deze column werd oorspronkelijk gepubliceerd in Misset Horeca.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens