Een hotelopening zonder openingsfeest. Zo zag Albert Kreeft het niet voor zich toen hij aan de ontwikkeling van zijn flagship hotels begon: Le Marin Hotels in Rotterdam. We spraken Albert begin 2021, midden in de coronapandemie en vlak voor de opening van de hotels. Hoe gaat het nu met hem en zijn hotels? Hoe kijkt hij terug op deze hectische periode en welke inzichten kan hij zijn collega horecaondernemers meegeven?

Toen we Albert begin 2021 spraken, waren de voorbereidingen voor de opening van Le Marin Hotels in volle gang. De hotels openden hun deuren later dat jaar. “We zijn op 1 april 2021 opengegaan. De opening van de hotels was natuurlijk totaal anders dan we hadden verwacht toen we in 2018 aan dit avontuur begonnen. We moesten gelijk heel creatief ondernemen. Genieten zat er niet in en daarom hebben we ook geen openingsfeest kunnen geven.”

Samen met zijn compagnon ging hij ondanks de tegenslagen positief van start. “Richting de zomer ging het goed met het aantal gasten. Dat kwam onder andere door het Songfestival dat toen plaatsvond in Rotterdam. De zomermaanden zelf waren weer even zwaar, maar het najaar zag er fantastisch uit. We gingen er vol goede moed in. Maar toen kwam er weer een lockdown en die was heel heftig.”

Een positieve draai

De coronaperiode was niet makkelijk voor Albert. “Er zijn momenten geweest dat we heel krap in de wind moesten zeilen. Het was echt schrapen. Vooral omdat we geen aanspraak konden maken op de financiële steunpakketten van de overheid. We openden natuurlijk tijdens corona en kregen daardoor geen NOW én geen TVL. Gelukkig hebben we wel voldoende steun gehad van leveranciers om het hoofd boven water te kunnen houden.”

"We kregen door corona de ruimte om te leren van onze fouten."

De tegenslagen hebben ook tot mooie dingen geleid. “Deze hectische periode heeft de samenwerking tussen mij en mijn compagnon sterker gemaakt. En achteraf was de trots heel groot. We zeiden tegen elkaar: als we dit diepe dal overleven en er in september nog zijn, dan zijn we er voor altijd.” Behalve een sterkere band en het trotse gevoel, heeft corona nog meer positiefs gebracht. Zoals de opening van de Amsterdam Canal Hotels afgelopen januari. “Toen we begonnen, hadden we nooit verwacht dat we een hotel zouden kunnen openen in Amsterdam. Die markt was verzadigd. Maar door corona was voor veel ondernemers de lol van het ondernemen in de horeca er wel af. Die wilden of konden niet meer verder, waardoor er ruimte ontstond voor ons. We hebben mede daardoor de Amsterdam Canal Hotels kunnen openen op prachtige locaties; zowel aan de Keizersgracht als op de Lijnbaansgracht.”

Albert heeft de smaak te pakken. In oktober verwacht hij een nieuwe locatie op Scheveningen te openen. “We staan er nu misschien wel beter voor dan toen we begonnen. In het begin hebben we – net als iedere startende ondernemer - wel foutjes gemaakt. Maar doordat de wereld door corona even stil kwam te liggen, werden we gedwongen meer tijd te nemen voor de opstart. We kregen de ruimte om te leren van onze fouten. Daar profiteren we nu van.”

Grenzen verleggen

De toekomstplannen van de Albert waren vanaf het begin ambitieus: “Onze doelstelling toen we begonnen, was om in vijf jaar tijd tien hotels te openen. Tijdens corona hebben we de plannen bijgesteld en werd het doel om het een jaar vol te houden. Nu zijn we weer een jaar verder en openen we onze zesde locatie op Scheveningen. Het was echt een rollercoaster, maar we zijn weer back on track.” Hij voegt hier trots aan toe: “En omdat we zo aan het groeien zijn, hebben we besloten om Excite Hotels als brand neer te zetten. We gaan het dus nog groter aanpakken. De focus voor de komende tijd is om protocollen en werkwijzen uit te werken, waardoor ons concept schaalbaar wordt.”

Zelf de vloer op

Het gaat dus goed met Excite Hotels, maar Albert heeft net als iedere ondernemer natuurlijk te maken met de uitdagingen van nu, zoals bijvoorbeeld het personeelstekort. Hoe gaat hij daar mee om? “Toen we begonnen, waren heel veel mensen op zoek naar werk. Dat kun je je nu bijna niet voorstellen, maar we hadden het team zo compleet. Dat team wilden we echt bij elkaar houden, ook tijdens de coronaperiode. En dat is gelukt, ondanks dat we geen overheidssteun kregen. Het voordeel is dat we nu dus geen heel team meer samen hoeven te stellen en op te leiden. Maar natuurlijk hebben wij ook lastige momenten. En als het moet dan springen we zelf bij op de werkvloer. Eerst mijn compagnon natuurlijk.. en pas dan ik. Ben tenslotte toch meer van de cijfertjes…” lacht hij.

‘Stick to the plan‘

Wat Albert andere ondernemers wil meegeven? “Dat je niet zomaar van je plannen af moet wijken. We hadden het ambitieuze plan om onze flagship hotels te ontwikkelen in Rotterdam. We hadden de lat hoog gelegd en de plannen waren natuurlijk allemaal pre corona al uitgewerkt. Toch vonden we het belangrijk om hieraan vast te houden. We konden heel veel geld besparen als we de plannen hadden gewijzigd, maar dan waren we nu niet waar we nu staan. Ik ben van de cijfers, maar mijn compagnon is de romanticus van ons twee. Die wilde echt bij het originele plan blijven. Hij zei: ‘We doen het goed of we doen het niet.’ En dat heeft goed uitgepakt.”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens