De navigatie is ingesteld op het plaatsje Nooitgedacht, daar vinden we Hof van Saksen. Een bijzonder resort dat onderdeel is van Landal GreenParks, maar het net even anders doet. Vooral hun personeelsbeleid is vooruitstrevend. We spraken met Frank Bulthuis, General Manager van Hof van Saksen. Zijn motto: Excellent, altijd en overal.

Frank is in 2008 deel geworden van de Hof van Saksen familie. Hij en zijn collega’s staan nooit stil. Ze investeren veel tijd in nieuwe ontwikkelingen, zoals de grootste indoor waterglijbaan van de wereld ‘de Bombo’. Maar ook de vernieuwing van de boerderijen waar gasten verblijven. Deze combinatie maakt het voor Frank zo’n fijn bedrijf om bij te werken.

Zoveel wensen, zoveel mensen

Hof van Saksen is een gigantische onderneming. Om gastvrijheid op hoog niveau te bieden en continue bezig te zijn met innovatie, heb je veel goede medewerkers nodig. “Een aantal jaar geleden begonnen we een traject waarin we werkgeluk een belangrijk onderdeel van onze bedrijfsvoering maakten. We proberen door dagelijkse line-ups en wekelijkse stemmingsvragen boven water te krijgen wat er speelt en leeft, om er vervolgens ook écht iets mee te doen. We vragen ons bij alles wat we doen niet alleen af wat het effect is op onze gasten, maar ook op onze collega’s,” vertelt Frank. “Daarnaast hebben we sinds vijf jaar ons eigen opleidingsinstituut, de Hof van Saksen Academy. Dit doen we in samenwerking met Drenthe College, Werk in Zicht en Gemeente Aa en Hunze. We hebben een loyale en betrokken groep collega’s weten te werven die bij ons opgeleid worden, ook dat helpt ons enorm”.

Het begint al bij nieuwe collega’s

Voor Hof van Saksen is de onboarding van nieuwe collega’s ontzettend belangrijk. “Tijdens de sollicitatieprocedure stellen we vast of we echt bij elkaar passen. Als we iemand aannemen zijn we vanaf minuut één alert en proberen we ze goed te ontzorgen en te ‘onboarden’. Snel reageren, duidelijke verwachtingen scheppen en zorgen dat je je administratie op orde hebt laat zien dat je een professionele organisatie bent. Vervolgens ontvangen we iemand op zijn eerste werkdag en koppelen diegene gelijk aan een buddy. We zorgen dat alles klaarligt, zodat ze niet nog hoeven zoeken naar naambadges en kleding. Ook organiseren we elke maand een nieuwe medewerkersbijeenkomst. Ze krijgen een rondleiding, lunch, een basis gastvrijheidstraining en een presentatie over het resort met daarin duidelijk onze doelen en opdracht.”

#collega’sbedankt

Geïnteresseerd zijn in je medewerkers, oprechte waardering uitspreken, aandacht voor werkgeluk, hun ontwikkeling en ambitie is een belangrijke voorwaarde voor het binden van medewerkers aan Hof van Saksen. Ook delen ze regelmatig kleine attenties uit aan de ruim 430 medewerkers en is er één keer per jaar de #collega’sbedankt week. “In die week worden collega’s elke dag verrast door bijvoorbeeld onverwacht hun auto te wassen, ze thuis een bloemetje te sturen, iets lekkers op de werkvloer of zelfs een spontane bungeejump op de parkeerplaats”

Jochem

Wanneer we vragen aan Frank om een mooi verhaal met ons te delen over de bijzondere mensen die bij Hof van Saksen werken, kan hij bijna niet kiezen. Er zijn simpelweg te veel mensen waar hij trots op is. Maar toch komt de naam Jochem naar boven. “Als ik één medewerker in het zonnetje mag zetten is dat Jochem. Hij is bij ons begonnen in de Hof van Saksen Academy als leerlingkok op mbo- niveau 2. Inmiddels heeft hij zijn diploma als zelfstandig werkend kok en zijn papieren voor leermeester. Hij kwam een aantal jaren geleden zoekend bij ons binnen en geeft nu zelf vol passie nieuwe leerlingen les; ontzettend knap en een prachtig voorbeeld!”

Een laatste tip?

Een academy opzetten is niet voor iedere (horeca)ondernemer een optie. Maar investeren in de ontwikkeling van je mensen kan iedereen. “Wees bereid echt naar de wensen van je medewerkers te luisteren, er iets mee te doen en zorg ervoor dat ze een reden hebben om bij jou te werken in plaats van bij de concurrent. Dit zit hem niet alleen in financiële vergoedingen, maar vooral in het werkgeluk”.

Hof van Saksen Academy

De Hof van Saksen Academy bestaat 5,5 jaar en is een voorbeeld voor de regio. De Academy is opgericht als mogelijke oplossing van het personeelstekort waar het resort toen mee te maken had. En met hard werken en tegenslagen is het nu uitgegroeid tot een prachtig concept. Geen leerling is hetzelfde, de opleiders kijken naar welke persoon zij voor zich hebben staan en hoe zij deze leerling het beste kunnen begeleiden. Een van de praktijkopleiders, Louis Tonkes, staat momenteel in de top drie beste praktijkopleiders van Nederland in de sector voedsel, groen en gastvrijheid.

De Academy is een volwaardige horecaopleiding op mbo-niveau 1, 2 en 3, met praktijklessen in de restaurants en theorieklassen in een vergaderzaal van het vakantiepark. Veel leerlingen die de opleiding afronden blijven werkzaam bij in een van de restaurants van Hof van Saksen. Onder andere hierdoor hebben ze een groep die loyaal en dankbaar is voor de kansen die ze krijgen.

Frank Bulthuis
Frank Bulthuis


Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens