Geüpdatet op 2 november - De gevolgen van de coronamaatregelen vanuit de overheid – en in het bijzonder van de tweede ‘horecasluiting’ (eet- en drinkgelegenheden) - zijn voor de horecabranche niet te overzien. De sluiting is niet alleen een enorme klap voor cafés, maar ook restaurants en recreatieve activiteiten als bowling en biljarten worden door de alle beperkingen flink geraakt. Ondernemers snakken naar verlichting van de maatregelen en perspectief voor 2021. Hoe gaan ondernemers in de recreatieve sector van ons land om met de restricties en hoe flexibel zijn deze bedrijven als het gaat om het doorvoeren van aanpassingen of ontwikkelen van nieuwe verdienmodellen? Wij vroegen Frits van Dijk - eigenaar van Bison Bowling in Maarssen én Voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Bowlingondernemers (NVB) - naar zijn ervaringen.

Bison Bowling Maarssen is een begrip in de regio Utrecht. Of je nou met je collega’s of familie een avondje uit wil, of een kinderfeestje wilt organiseren… Bij Bison Bowling Maarssen kun je niet alleen terecht voor een potje bowlen, maar ook voor een hapje en een drankje. Er zijn verschillende arrangementen, waarbij gezelligheid in een intieme setting voorop staat. Je zou zeggen dat iedereen daar na de intelligentie lockdown wel weer aan toe was. Maar na de opening op 1 juli kwam eind september het nieuws: ‘Corona strikes again!’ Bovendien zag de (lokale) overheid bowlen ineens weer als binnensport, in plaats van een recreatieve activiteit waarbij horeca de belangrijkste bron van inkomsten is. Wat is de impact van het coronavirus op het bedrijf, de sector en haar medewerkers en hoe kijken zij naar de toekomst?

Hoe hebben jullie je bij Bison Bowling Maarssen de afgelopen maanden staande gehouden? Hebben jullie bijv. bepaalde keuzes moeten maken op het gebied van het doorvoeren van aanpassingen en terugdringen van kosten?
“Wij stonden net op het punt om de bowling gedeeltelijk te verbouwen toen de lockdown kwam. We hadden plannen voor een compleet nieuwe lichtshow en om alle verlichting om te zetten naar led. Op dat moment vroegen we ons wel af of we dit nu wel moesten doorvoeren in de onzekere tijd’? Er vanuit gaande dat we binnen enkele weken wel weer open zouden gaan, hebben we alles toch doorgezet. De hoofdzaak was toen om alles zoveel mogelijk op een laag pitje te krijgen qua kosten en de lockdown “uit te zitten”. Niet wetende dat het veel, veel langer ging duren…”

De afgelopen tijd hebben jullie vanuit de NVB met KHN flink gelobbyd om ervoor te zorgen dat bowlingbanen als horeca worden beschouwd en niet als binnensport. Toch is er opnieuw veel onduidelijkheid rondom de functie van bowlen (recreatief vs. sport). Waarin zit deze onduidelijkheid precies en hoe gaan jullie hiermee om?
“Wij zijn met onze bowlingondernemingen grote horecazaken, maar de politiek schaart ons nog steeds in de categorie sportaccommodaties. We hebben al vele malen aan verschillende personen in de politiek en ministeries uitgelegd dat wij - met ongeveer 95% van onze omzet die gerelateerd is aan horeca en leisure - niet onder die vlag van binnensporten vallen. Keer op keer snapt iedereen ons standpunt, maar er wordt verder niets mee gedaan. Zo zie je dat we na de eerste lockdown waar wij met al deze problemen kampten nu bij deze maatregelen wederom in de problemen zitten. Onverklaarbaar en onacceptabel.”

Welke specifieke acties hebben jullie - zowel vanuit Bison, maar ook vanuit de NVB - tijdens de sluiting ondernomen om toch een andere vorm van business te genereren?
“Bowling is een moeilijk product om zomaar een ander businessmodel van te maken. Je kan het niet gaan “thuisbezorgen”. Er zijn wel wat ondernemers die wat met afhalen gedaan hebben, maar daar moet je keuken en je product dan ook wel op ingericht zijn. Dat is bij het merendeel van de ondernemingen niet zo.”

Leiderschap is in deze tijden cruciaal om de verbinding te behouden met je medewerkers, maar ook met de leden van de NVB. Hoe omschrijf jij jouw leiderschapsstijl?
“Open, transparant en vol vuur! Je kan mij werkelijk niet verkopen dat wij als sector zo zwaar geraakt worden en vervolgens niet gecompenseerd worden. Het kan niet zo zijn dat je in kader van de volksgezondheid op slot moet van de regering en dat je het dan maar moet zien te redden met 4000 euro voor een sluiting van ruim 3,5 maanden. Bowlingondernemingen zijn kapitaalintensieve bedrijven met hoge vaste kosten (gemiddeld rond de 50K per maand). Om er dan als kabinet maar vanuit te gaan dat alles maar overeind blijft… Den Haag waar blijf je??? Samen met twee collega bowlingondernemers ben ik dan ook inmiddels al maanden bezig om voor onze branche te vechten.”

Wat vond je in de afgelopen periode de grootste persoonlijke uitdaging en hoe ben je hiermee omgegaan?
“Om alles in het werk te stellen om voor onze sector te knokken. De horeca ging op 1 juni weer open; wij dus ook dachten we. Echter kwam toen het verhaal dat bowling gezien wordt als een sportaccommodatie. Dat zou betekenen dat we pas op 1 september weer open mochten. We hebben toen alles op alles gezet om onze branche onder de aandacht te krijgen zodat we in ieder geval op 1 juli open konden. Dat is gelukt!”

Is de manier waarop mensen kiezen voor een recreatieve activiteit als bowlen volgens jou veranderd door het coronavirus?
“Dat denk ik niet. Wij waren natuurlijk altijd al een “veilig” uitje maar met de coronamaatregelen bleek dat wij met onze grote ondernemingen prima de 1.5 meter afstand kunnen aanhouden en dus zeer geschikt waren om in deze crisistijd een leuk en verantwoord uitstapje te kunnen maken. Dus wat dat betreft hebben wij wel een voordeel met ons groot aantal vierkante meters.”

Hoe kijk je naar de regelingen vanuit de overheid?
“Aan het begin van de lockdown moest door de regering natuurlijk snel worden geschakeld. Dat zij er toen voor hebben gekozen om iedereen gelijk te trekken en 4000 euro voor 3,5 maanden uit te keren is begrijpelijk. Dit bedrag is voor een bowlinghuis echt een druppel op de gloeiende plaat. Bij de 2e ‘ronde’ (TVL 1) voor de daaropvolgende vier maanden heeft de overheid geprobeerd meer te kijken naar de verschillende sectoren. Alleen in mijn ogen was dit alsnog veel te weinig. Er is teveel over een kam geschoren. Zo is een bowlingonderneming absoluut niet te vergelijken met een ‘gewoon’ restaurant m.b.t. vaste lasten en al zeker niet met een sportkantine. En daarbij is het kabinet ook nog eens inconsequent: in juni mochten wij niet open omdat we binnensport waren, nu bij de TVL krijgen wij een lager percentage als tegemoetkoming (25% i.p.v. 34%) omdat de sbi-code van de horeca leidend is en niet die van de sport. Het kan niet veel krommer toch!? Inmiddels zijn we zeven maanden verder en zijn de in juli versoepelde maatregelen weer aangetrokken. Wie weet krijgen we de komende periode te maken met nog meer beperkingen. Bovendien weet niemand hoe lang dit nog gaat duren. Ook een bowlinghuis is een seizoensgebonden bedrijf. Voor ons komen normaal gesproken nu de ‘vette’ maanden. Maar uiteraard niet dit jaar. Des te meer is het dan ook van belang dat juist nu door de overheid echt naar individuele bedrijven wordt gekeken en dat men per bedrijf kijkt naar wat er nodig is om de juiste (financiële) ondersteuning te bieden. Want met de ‘standaard’ vergoedingen die geboden worden, gaan bowlinghuizen het gewoon niet redden! Naar schatting zal op deze manier 60-80 procent van de – in de basis compleet gezonde ondernemingen – omvallen!”

Waar haal je de inspiratie vandaan om gasten te blijven verrassen met een unieke beleving en Bison Bowling Maarssen verder te blijven ontwikkelen?
“Wij bestaan 38 jaar en al ruim 38 jaar is het feest! Als het aan mij ligt gaat dat dus door. Wij willen onze gasten het leukste avondje uit bieden. Daarom doen we er elke dag alles aan om onze gasten een unieke ervaring te bieden. Om ook nu een bijzondere beleving te creëren hebben we daarom nu een nieuwe lichtshow boven de banen gebouwd.”

Wat is de meest waardevolle ondernemersles die jou het meest bijgebleven?
“Dat je in uitdagende situaties - zoals deze crisis - de mensen tegenkomt waar het om draait en waar je wat aan hebt. En dat je het niet alleen kan. Ook nu blijkt maar weer eens hoe belangrijk onze branchevereniging is in deze tijden.”

Welke collega horecaondernemer inspireert jou en waarom?
“Dat zijn er op dit moment twee. De mannen waar ik op dit moment heel nauw mee samen werk in onze lobbycommissie. Deze club (drie man sterk) staat echt voor de branche en regelt enorm veel voor onze vereniging. We zijn er werkelijk dagelijks mee bezig. Prachtig om te zien hoe goed dat gaat.”

Wat doe je om op te laden? En welke tip heb jij voor je collega-ondernemers om af en toe op te laden?
“Af en toe - als de situatie het toelaat - afstand nemen en met de familie iets ondernemen. Opladen is gewoon hapje gaan eten met vrouwlief en even uit de hectiek wegstappen.”

Welke tip zou je aan andere ondernemers in de recreatieve sector (bowlen, biljarten, poolen, darten, etc.) mee willen geven?
“Blijf vechten voor je onderneming. Probeer samen dingen aan te pakken. Verenig je. Alleen krijg je in Den Haag niets gedaan.”

Hoe kijk jij naar de toekomst?
“Er moet perspectief geboden worden aan onze ondernemingen. Er zal (financiële) steun moeten komen voor onze ondernemingen. Alle bedrijven kunnen niet zomaar gesloten worden in het kader van de volksgezondheid, hoezeer wij ook snappen dat maatregelen nodig zijn. Maar je kan de rekening voor heel Nederland niet neerleggen bij bedrijven in bijvoorbeeld onze branche en het hele MKB. Wij knokken door maar dat gaat niet meer zonder hulp van Den Haag.”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens