Het coronavirus en de bijbehorende maatregelen, waaronder de lockdown, hebben een enorme impact op de getroffen sectoren. Volgens de resultaten van de Conjunctuurenquête Nederland kwam het ondernemersvertrouwen in Q1 uit op -6,0, een afname van 2,0 ten opzichte van 3 maanden eerder. Echter zijn de verschillen tussen de sectoren groot. In zes sectoren is het vertrouwen juist toegenomen, maar in vijf sectoren, waaronder de horeca, nam het vertrouwen opnieuw af. Horecaondernemers zijn het meest pessimistisch; een logisch gevolg van de tweede horecasluiting sinds oktober 2020 en het gebrek aan perspectief.
Met name de omzetontwikkeling en de ontwikkeling van het economische klimaat in Q4 namen af ten opzichte van Q3 2020.
Ondanks de 2,5 miljard aan ontvangen overheidssteun, zegt bijna 70 procent van de horecaondernemers 2020 in de rode cijfers te hebben afgesloten. In het afgelopen jaar hebben horecaondernemers 1,8 miljard aan NOW ontvangen, 700 miljoen aan TOGS en TVL en staat er 800 miljoen aan uitgestelde belastingbetalingen open. Als deze uitgestelde betalingen worden opgeëist, dan vallen veel horecabedrijven om. De verschillende kredietregelingen met garanties hebben een impact van bijna 200 miljoen. Dat laat zien dat reguliere instellingen als banken niet de voornaamste financier zijn. Op dit moment geeft ongeveer 50 procent van de horecaondernemers aan het niet langer dan zes maanden vol te kunnen houden. Voor de rest van het bedrijfsleven is dit slechts 15%.
Naast de huidige financiële steunmaatregelen zijn aanvullende oplossingen hard nodig. De steunpakketten zijn recent nog uitgebreid. Maar dat laat onverlet dat de overheidssteun bij lange na niet 100 procent van de lasten dekt. Het overgrote deel van de horeca is nu al minimaal zeven maanden dicht geweest en sommige sectoren zijn sinds half maart überhaupt niet open geweest. Per saldo betekenen de voortdurende lockdown en nog komende beperkingen volgens KHN dat er naast steun ook moet worden gezocht naar oplossingen voor het niet verder laten oplopen van de schuldenlast én het afwikkelen van de schuldenlast. Daarom blijft KHN strijden voor:
Voor KHN staat het belang van horecaondernemers en de toekomst van de horecabranche voorop. Om de branche overeind te houden is vooruitgang écht noodzakelijk. KHN blijft daarom alles op alles zetten om te kijken naar en te zorgen voor oplossingen om horecaondernemers perspectief te bieden en hen daarmee letterlijk en figuurlijk meer ruimte te geven om te ondernemen.