Trends komen en gaan, maar het is altijd weer even uitvogelen wát er precies komt en vooral: wanneer. Het jaar 2022 bulkt van de opkomende trends die staan te trappelen om het te maken. De belangrijkste trends wisten we hoofdredacteur Sharon van Lokhorst van foodmagazine FavorFlav.com alvast te ontfutselen. Dit zijn de zeven trends waar we volgens haar in het nieuwe jaar niet omheen kunnen.
Wist je dat vieux ooit ontstond vanwege een tekort aan echte cognac? De imitatie draagt de naam vieux, omdat dit één van de namen op de oorspronkelijke fles van de echte cognac was. Vieux raakte een beetje in de vergetelheid, maar niet voor lang meer. Er is zelfs een crowdfunding gestart om een nieuwe Nederlandse vieux op de markt te brengen.
In elk dorp en in elke stad heb je van die heerlijke hotels waar (inter)nationale gasten graag langskomen. In 2022 zijn die hotellobby’s niet alleen voor bezoekers van veraf, maar ook voor die van om de hoek. De lobby fungeert steeds meer als all day long ontmoetingsplek. Even werken, een kop cappuccino drinken met een collega, lunchen met vrienden of samen uit eten. De mooie hotellobby in de buurt is de nieuwe populaire stek.
Lekker natuurlijk een bolletje vanille en citroen, maar het mag gedurfder, gekker en vooral lekker experimenteel. Wat dacht je van Spicy Lemon Grass (gespot bij Frozen Spoon in Rotterdam) of Baklava (bij Capri)? Je mag natuurlijk ook kiezen voor Spekkoekijs (te koop bij David’s Gelato in Gouda) en ook vegan bolletjes ijs zijn overal te krijgen. Welke smaak je ook kiest, het gedurfde ijs mag op de kaart.
Over vegan gesproken, want dit is een trend die blijft plakken. Niet alleen bij restaurants die gebaseerd zijn op veganistisch eten, maar juíst ook bij de zaken waar het niet allemaal vegan is wat de klok slaat. De trend is absoluut dat er overal steeds wat meer mooie vegan gerechten op de menukaart opduiken.
Na de Moscow Mule neemt de Paloma het stokje over. Dat mag inmiddels ook wel, want de cocktail is al jaren waanzinnig populair in Mexico. Het verbaast je vast niet dat er dus ook wat tequila nodig is. De Paloma is een beetje bitter, een beetje zoet, heeft een zuurtje en tot slot iets zoutigs. Pak de tequila en grapefruitspa er maar bij en shake it!
Wie in het bezit is van een flinke productiekeuken wordt blij van deze trend, want de take away blijft nog even. De maaltijdbox kwam op uit nood, maar heeft zich bewezen. Ideaal als de boel volgeboekt is of als gasten graag een avond thuis genieten.
Nog zo’n ouwe dibbes die weer opduikt. Het stof moet ook nodig van het imago van sherry af, als je het hoofdredacteur Sharon van Lokhorst vraagt. De drank heeft meer dan genoeg in zich om van te houden en er loopt zelfs een Europese campagne om sherry te promoten. Wist je dat echte sherry alleen in Jerez in Spanje gemaakt kan worden? Zo’n exclusief label moet wel aanslaan in 2022.
Vooruit, nog een kleine als toevoeging in de slipstream van sherry: de sherryazijn. Het brengt elk gerecht en elke drank naar een compleet ander niveau. Een royale druppel door de soep, bonen of linzen en je geeft het gerecht een dimensie die je met andere ingrediënten niet snel krijgt.
Zie ook: Favorflav.com