Ook de komende weken kan de horeca niet op versoepelingen rekenen. Gezien de stijging in het aantal besmettingen maakten demissionair premier Rutte en minister De Jonge vanavond bekend dat de huidige maatregelen opnieuw worden verlengd tot 20 april en dat de terrassen voorlopig nog niet open gaan. KHN is van mening dat de horeca júist een rol kan spelen in het terugdringen van het virus, doordat in de horeca iedereen veilig én op afstand kan samenkomen. Om te voorkomen dat – met de finish in zicht – er nog veel ontslagen zullen vallen, zet KHN met prioriteit in op 100 procent NOW-vergoeding vanaf 1 april, zodat horecaondernemers hun werknemers met een vast en met een flexibel contract zo veel mogelijk kunnen doorbetalen en in dienst kunnen houden. Ook pleit KHN voor een post-corona herstelplan voor als de horeca straks wél weer open kan.

Wil de horecabranche de laatste fase van de coronacrisis overleven, dan moet het kabinet voor 100 procent compenseren. Daarom pleit KHN voor 100 procent NOW-vergoeding vanaf 1 april. Op dit moment vergoedt de NOW-3 regeling tot maximum van 85 procent van de loonsom, maar voor horecaondernemers komt dit in de praktijk altijd veel lager uit – rond de 60-65%. Dit betekent dat ondernemers al ruim een jaar lang 35 tot 40 procent uit eigen middelen bijleggen. Maar door de verplichte sluiting en de strenge restricties, zijn de eigen middelen op en de mogelijkheden uitgeput.

Geen andere uitweg: 100% NOW compensatie cruciaal

Leveranciers hebben veelal hun bijdrage geleverd, maar ook zij zijn hard geraakt. Banken hebben middels het magische woord 'maatwerk' de sector veelal opgegeven en pandeigenaren hebben slechts minimaal laten zien dat ze willen helpen. Om ervoor te zorgen dat horecaondernemers hun medewerkers in dienst kunnen houden, is 100 procent compensatie van de loonsom cruciaal. Alleen met 100 procent compensatie kan worden voorkomen dat – met de finish in zicht – er nog meer ontslagen zullen vallen en veel horecazaken op korte termijn alsnog omvallen.

Post-corona herstelplan

Ondernemers hebben het afgelopen jaar flink ingeleverd op reserves en privévermogen; er is circa 5 miljard aan eigen geld ingezet. Alles om de zaak overeind te houden en medewerkers in dienst te kunnen houden. Maar de rek is er bij veel bedrijven uit. De financiële steun vanuit de overheid is welkom, maar er is ook een enorme schuldenberg ontstaan. Daarom pleit KHN voor een concreet post-corona herstelplan, waarin ook wordt gekeken naar de schuldenlast. Schuldensanering en herstelpakketten zijn hard nodig als de horeca straks wél open mag, om te voorkomen dat (meer) ondernemers failliet gaan en om te zorgen voor een toekomstbestendige horecabranche.

Eén concrete oproep, die al veel steun krijgt onder de grootbanken, is om de terugbetalingstermijn voor belastingen naar 60 maanden te wijzigen. Daarnaast steunt KHN de recente oproep van De Nederlandsche Bank om belastingschulden in individuele gevallen volledig kwijt te schelden.

Horeca als onderdeel van de oplossing

Met het mooie weer trekken Nederlanders er massaal weer op uit. De afgelopen weken hebben we gezien waar dit toe kan leiden: drukte op straat en in de parken. KHN roept het kabinet dan ook op de horeca mee te nemen als onderdeel van de oplossing. In de horeca kan iedereen veilig én op afstand samenkomen en de horeca wil graag de rol oppakken om dit te reguleren. Met een KHN Horecaroutekaart, een gedegen heropeningsprotocol, afspraken over het aantal mensen per vierkante meter, goede ventilatie en hygiënemaatregelen kunnen we een veilige heropening van de gehele horeca bewerkstelligen.

Enorme teleurstelling

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: “Dat de terrassen niet open mogen, is opnieuw een enorme teleurstelling. Begin dit jaar hebben we in onze gesprekken met het kabinet al invloed kunnen uitoefenen op de verruiming van de TVL-subsidie. De komende weken zetten we ons volop in op 100 procent compensatie van de loonsom middels de NOW. Met de finish in zicht is het nu tijd voor het kabinet om daadkrachtig door te pakken en ondernemers financieel te compenseren voor de verplichte sluiting. Ook blijven we in gesprek met de ministers om te kijken hoe we zo snel mogelijk versoepelingen kunnen doorvoeren via de KHN Horecaroutekaart.”

Volledige compensatie met terugwerkende kracht middels bodemprocedure KHN

Na de sluitingen van inmiddels in totaal zeven maanden schroeft het kabinet langzaam maar zeker de steunmaatregelen op. Echter maakt de uitbreiding van het compensatiepakket de geleden schade over de afgelopen periode niet goed. Daarom is KHN een bodemprocedure gestart tegen de Staat. Via deze procedure zet KHN in op volledige schadevergoeding met terugwerkende kracht voor alle horecaondernemers die schade hebben geleden hebben door de coronamaatregelen. Tegelijkertijd vraagt KHN middels een spoedvoorziening om als horecabranche zo snel mogelijk weer open te kunnen.

Lees ook

Direct advies nodig?

KHN-leden bellen 0348 48 94 89 van ma t/m vr 8.30 tot 17.00 uur, mailen naar info@khn.nl, of stellen hun vraag via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens