Elke tafel is volgeboekt, het hotel zit tot de nok toe vol of het drukste evenement van het jaar is daar. Goed nieuws, tót een werknemer zich ziekmeldt. Op zo’n telefoontje of appje zit je niet te wachten. Gelukkig zijn er slimme manieren om verzuim te voorkomen.

Verzuim valt onder te verdelen in pakweg drie categorieën. Allereerst het kortdurende ziekteverzuim, waar iedere ondernemer door een griepvirus weleens mee te maken heeft. Ten tweede is daar het frequente kortdurende verzuim, wat stukken meer impact heeft op de onderneming. Tot slot hebben we het over langdurend ziekteverzuim als een medewerker langer dan zes weken uit de roulatie is. Hier komt voor een werkgever een stuk meer bij kijken. Denk alleen maar aan het inschakelen van een Arbo- of bedrijfsarts. Maar hoe voorkom je dat verzuim? Voorkomen is immers slimmer dan achteraf de boel proberen op te lappen.

Gezond gevoel

Een gezond werkklimaat is misschien wel het belangrijkste om te zorgen dat je medewerkers zelf ook gezond blijven. Het lijkt misschien logisch om te denken dat mensen fysiek iets onder de leden hebben, maar een van de meest gehoorde redenen van (langdurig) verzuim is sociale onvrede op de werkvloer. Denk hierbij aan pesterijen, veel verloop onder collega’s of irritaties onderling. Het helpt als een leidinggevende dit voorkomt. Hoe? Door bijvoorbeeld te zorgen voor persoonlijke aandacht. Een medewerker die zich gezien voelt, zet met liefde een stapje extra en verder voor de zaak. Daarnaast is het belangrijk om je te verdiepen in de persoonlijke levens van je teamleden. Als je weet wat daar speelt, blijf je in gesprek en help je mee aan een fijne werk-privébalans. Iets dat steeds belangrijker wordt voor mensen.

Ziekmakers

Een van de grootste ziekmakers in Nederland is geen verkoudheidje, maar stress. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 30 procent van de werkenden in ons land hier ziek van wordt. Als mensen stress op het werk ervaren, is dat een-op-een terug te zien in de ziekmeldingen bij werkgevers. Het gaat dan meestal om overvolle agenda’s, te veel verantwoordelijkheid of overbelasting. Dat is natuurlijk niet vreemd in een periode waarin zoveel personeelstekort is. Wat werkt en voor je werkt? Stress bespreekbaar maken. Mensen belanden in een burn-out, omdat ze het lastig vinden de werkdruk aan te kaarten bij de werkgever. Door dit voor te zijn help je jouw team juist voordat het misgaat. Het is een goed vertrekpunt om samen te kijken wat er anders moet.

Pas op!

Naast stress hapert er natuurlijk ook wel eens iets aan het lichaam. Dit komt soms door een fragiel gestel, maar wordt ook regelmatig veroorzaakt door een rommelige werkomgeving of onveilige situaties op de vloer. Een ongeluk zit daardoor nou eenmaal in een kleine hoek. Maar een gewaarschuwde medewerker telt minder ongelukjes. Wijs je team op de handelingen waar net dat beetje extra aandacht nodig is. Breng de risico’s binnen je bedrijf in kaart. Leg je medewerkers uit hoe je ongelukken voorkomt, wat de hygiënestandaard is én wat ze het beste kunnen doen als er toch iets gebeurt. Het is slimmer om te benoemen wat er mis kan gaan, dan het weg te wuiven en het achteraf op te moeten lossen.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens