Steeds meer ondernemers krijgen ermee te maken: ze hebben niet alleen zelf financiële problemen, maar ook hun werknemers kampen met geldzorgen. En dat kan ook invloed hebben op de werkvloer. Hoe kun je hier als werkgever het beste mee omgaan?

Steeds meer Nederlanders hebben moeite om de eindjes financieel aan elkaar te knopen. Werknemers met geldzorgen vormen dan ook een steeds omvangrijker probleem op de werkvloer. Geldzorgen leiden vaak tot mentale en fysieke gezondheidsproblemen. Ook kan een verlies aan concentratie tot fouten en ongelukken leiden. Daarnaast ontstaat er een verhoogd risico op fraude en diefstal. Uit onderzoek van Deloitte – in samenwerking met VNO-NCW en SchuldenlabNL – blijkt dat vier op de vijf werkgevers met het probleem te maken krijgt.

Ga het gesprek aan

Heb jij mensen in dienst die financiële zorgen hebben, of vermoed je dit? De eerste stap is om het probleem te herkennen en in gesprek te gaan. Op de website van Nibud vind je verschillende handige tools, zoals een gesprekshandreiking en een signaalkaart. Hierin staan tips over hoe je geldzorgen bij een werknemer herkent en hoe je het gesprek hierover aan kunt gaan. Ook kun je veel informatie vinden op de website Financieelfittewerknemers.nl.

Tegemoetkoming energierekening

Het gesprek aangaan met je werknemer is belangrijk en kan een deel van de stress verlichten. Wil je meer doen, zoals een (eenmalige) bijdrage aan de energierekening? Dan kun je eventueel gebruikmaken van de vrije ruimte in de Werkkostenregeling (WKR), die in 2023 wordt verhoogd.

Loonbeslag? Werk mee

Wanneer je medewerker al in de schulden zit, kan er een deurwaarder ingeschakeld worden door de schuldeisers. Een deurwaarder mag, met toestemming van de rechtbank, beslag leggen op een deel van het inkomen: het loonbeslag. Is er sprake van loonbeslag, dan ben je als werkgever verplicht om hieraan mee te werken. Zo krijg je een financiële vragenlijst opgestuurd die je in moet vullen. Doe je dit niet, dan ben je mogelijk aansprakelijk voor de schuld van je medewerker.

Goed werkgeverschap

Als goed werkgever hecht je waarde aan het welzijn van je werknemers. Je vervult een belangrijke rol, ze brengen immers veel tijd in jouw bedrijf door. Kijk waar je die rol kan pakken om jouw medewerker te helpen door te wijzen op relevante informatie en in gesprek te blijven. Check regelmatig hoe het met de medewerker gaat en of er vervolgstappen zijn waar jij iets in kan betekenen.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens