Natuurlijk praat je als ondernemer af en toe bij met de mensen uit je team. Even snel tussendoor op de werkvloer, in de keuken of na werktijd bij een drankje. Maar luister je ook tussen de regels door en hoor je wel écht wat ze te zeggen hebben? Het levert je onderaan de streep opmerkelijke resultaten op. Hoe dat werkt, leggen we je uit.

Uit onderzoek blijkt dat één op de tien medewerkers zich niet gezien of gehoord voelt. Dit zorgt ervoor dat mensen sneller om zich heen kijken naar een andere baan, maar ook hun huidige job minder snel aanbevelen aan anderen. Zonde, want dat is juist de beste manier waarop ondernemers op dit moment mensen werven.

Als je medewerkers zich gehoord voelen, weet je wat er speelt binnen jouw onderneming. Maar het brengt nog veel meer voordelen met zich mee. Een werknemer die zich gehoord voelt presteert bijvoorbeeld beter op de werkvloer en meldt zich minder snel ziek. Er is een verband tussen ziekteverzuim en (goede) communicatie tussen werkgever en werknemer. Regelmatig een open gesprek voeren, zorgt er al voor dat mensen geneigd zijn om bij jou te blijven werken. Dit is cruciaal in tijden van personeelstekort.

Luisteren, observeren en begrijpen

Maar hoe luister je naar medewerkers die zich niet makkelijk uiten? Daar zijn er natuurlijk ook genoeg van. Van een verlegen jonge medewerker tot de ouwe rot in het vak die wat meer in zichzelf gekeerd is. In deze gevallen is het belangrijk om op de non-verbale signalen te letten. Lichaamstaal kan veel vertellen, zelfs zonder woorden. Trek in deze situatie niet meteen overhaaste conclusies, maar vraag iemand naar wat je ziet. Klopt het wat je opmerkt en wat is de aanleiding voor die signalen? Geef ze vervolgens de ruimte en tijd om iets uit te leggen.

Door in gesprek te gaan en medewerkers ook écht te horen, ontdek je vaak veel meer over hen als persoon. Je kunt ontdekken wie ambitieus is, wie uitblinkt in het organiseren van evenementen, of wie plezier heeft in het creëren van leuke content voor social media. Maar misschien ook dat ze op zaterdagmiddag graag een uurtje later beginnen om mee te doen aan een voetbalwedstrijd, of dat je keukenmedewerker om de week de zorg voor zijn kleinkind op zich neemt waardoor hij graag een andere shift draait. Door dit soort informatie loopt je eigen zaak beter en geef je jouw medewerkers meer motivatie en werkplezier om weer iets harder voor jou te lopen.

Efficiënt en effectief

Elke generatie communiceert natuurlijk net even anders. Je spreekt niet de taal van je ouders, maar ook niet die van kinderen. Veel jongeren hebben bijvoorbeeld niets met bellen, anderen hebben juist weer weinig met appen. En je hebt ook nog de groep die het liefst met elkaar om de tafel zit. Wat jouw eigen voorkeur ook is, houd rekening met die van je medewerkers. Op die manier haal je de meeste informatie op, die vaak meteen weer inzetbaar is op de werkvloer.

Praat met je team, want je team praat met gasten. In hun inzichten schuilt een schat aan zinnige informatie over je bedrijf. Wil je nog beter in gesprek gaan en alles uit het contact met je medewerkers halen? Pak onze checklist effectief communiceren er ook eens bij. Het is een handige leidraad om te zorgen voor de beste gesprekken én juiste omstandigheden daarvoor. Fijn voor jou, fijn voor je medewerkers.