De situatie

De horeca kampt al jaren met een krappe arbeidsmarkt. Tijdens de coronacrisis nam de vraag naar personeel tijdelijk af als gevolg van de lockdowns en andere beperkingen. Maar inmiddels is de krapte weer terug. De bedrijfstak horeca kenmerkt zich door een groot personeelsverloop. Seizoensinvloeden spelen een rol en het feit dat veel met jonge, tijdelijke krachten wordt gewerkt. Jaarlijks moeten in de horeca zo’n 150.000 vacatures worden vervuld; ongeveer tweederde daarvan via nieuwe instroom. Als we naar demografische ontwikkelingen kijken, zien we dat Nederland ontgroent, dat wil zeggen dat het aantal jongeren daalt. We zien dit ook al enkele jaren aan de (dalende) instroom in het beroepsonderwijs. Aangezien ook andere branches met tekorten kampen, is de grootste ‘winst’ dan ook te behalen als bedrijven hun medewerkers langer weten vast te houden: “Vinden, binden, boeien”! KHN kiest daarom voor een aanpak waarbij instroom bevorderende imago-activiteiten worden gecombineerd met het bevorderen van goed werkgeverschap, innovatie in de organisatie van werk en Leven Lang Leren. Op al deze sub thema’s heeft KHN eigen activiteiten, zoals de imagocampagne “Werken in de horeca, verrassend veelzijdig”, een vacatureplatform, bijdragen aan toekomstbestendig beroepsonderwijs en de KHN Academie. Om een grotere impact te bereiken werkt KHN onder het “Hospitality Pact” ook samen met andere branches uit de gastvrijheidssector, het onderwijs en onderzoeksinstellingen. Zo heeft KHN zich ook aangesloten bij de brede imagocampagne “Ontdek Hospitality” die zich richt op de gehele gastvrijheidssector en daarmee aanvullend is op “Werken in de Horeca, Verrassend Veelzijdig”.

KHN ondersteunt bedrijven door:

  1. In te zetten op een concurrerende cao, ook voor leerlingen en een stagevergoeding voor stagiairs;
  2. O.a. via de eigen KHN academie en in afstemming met opleiders zorgen voor een passend (bij) scholingsaanbod voor werkenden;
  3. Arbeidsmarktpromotie en het ondersteunen van ondernemers bij hun personeelswerving;
  4. Het stimuleren van goed werkgeverschap, leven lang leren en anders werken (bijv. door nieuwe technologische toepassingen);
  5. Een inspiratieplatform met vacatureplatform.

    Standpunt KHN

    KHN vindt dat we het terugbrengen van het personeelstekort niet realiseren met (alleen) campagne voeren. Dit vraagt om een integrale aanpak. Dat betekent dat moet worden geïnvesteerd in goed werkgeverschap, aantrekkelijke arbeidvoorwaarden (te beginnen bij jongeren), loopbaanperspectief en opleidingsmogelijkheden. Alleen door hier over de brede linie op in te zetten, kunnen we de concurrentie met andere branches aan. Ieder individueel bedrijf draagt bij aan het imago van werken in de horeca, dus ieder bedrijf heeft hierin een rol.

    Meer informatie