Booking.com heeft onlangs een bericht gestuurd aan aangesloten hotels over nieuwe kortingsregels. Hierin geven ze aan dat deze van invloed kunnen zijn op hotelkamerkortingen op het platform. Naar aanleiding van dit bericht kregen we vragen over de uitwerking van de Europese richtlijn prijsaanduiding omtrent het geven van kortingen. We delen de uitleg van Booking.com van de richtlijn niet en hebben dit ook bij ze aangekaart.

Geen tijd om het hele artikel te lezen? Dit zijn de belangrijkste punten:

  • Vanaf 28 mei 2022 gelden nieuwe criteria met betrekking tot prijsaanduidingen: de ‘van-prijs’ moet de laagste prijs zijn die 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding is gevoerd
  • Booking.com heeft aangesloten hotels bericht dat deze nieuwe criteria ook voor hen gelden
  • Volgens ons onderzoek gelden de criteria juist niet voor horeca(diensten), maar alleen voor producten. Hotels zijn dus uitgezonderd van deze kortingsregels.

    Waar gaat de richtlijn prijsaanduiding over?

    Vanaf 28 mei 2022 gelden nieuwe regels om consumenten beter te beschermen tegen misleidende aanbiedingen. Dit omdat bijvoorbeeld online voordeel moeilijk te controleren is en prijzen voortdurend aangepast kunnen worden (rijksoverheid). De Europese richtlijn prijsaanduiding is in Nederland ‘doorvertaald’ in de Prijzenwet en de Wet handhaving consumentenbescherming. De nieuwe regels bepalen dat de oorspronkelijke prijs waar de korting van af gaat (de ‘van-prijs’), de laagste prijs moet zijn die de verkoper 30 dagen voorafgaand aan de aanbieding heeft gevoerd. Booking.com berichtte aangesloten hotels eind mei dat ook hotels aan deze criteria moeten voldoen als zij kortingen aanbieden op het platform.

    Prijsaanduidingsregels gelden voor producten, niet voor (horeca-)diensten

    In aanloop naar de nieuwe regelgeving, hebben we de Europese richtlijn en de uitwerking ervan in Nederland al onder de loep genomen. Naar aanleiding van de berichtgeving van Booking.com hebben we hier, samen met KHN Advocaten en Juristen, opnieuw naar gekeken. Onze conclusie was en is dat de regelgeving in Nederland van toepassing is op “producten” en niet op “diensten”, waarmee hotels dus zijn uitgezonderd van deze kortingsregels. Een interpretatie die wordt ondersteund door adviseurs van VNO-NCW en MKB-Nederland.

    Reactie Booking.com

    We hebben contact gezocht met Booking.com om de ontstane onrust aan te kaarten en hen ertoe te bewegen hun communicatie over de kortingsregels aan te passen. Volgens ons legt Booking.com nu namelijk een te zware verplichting bij Nederlandse hotels neer om te voldoen aan de kortingscriteria. Zij hebben ons laten weten het vervelend te vinden dat hun berichtgeving voor verwarring heeft gezorgd. En dat hier binnenkort een update over volgt voor aangesloten hotels via de Partner Hub. Op dit moment is voor ons nog onduidelijk wat de inhoud zal zijn van de aangepaste communicatie die door Booking.com is aangekondigd. We vinden echter dat we daar niet langer op kunnen wachten en dat duidelijkheid gewenst is.

    Vervolg

    De berichtgeving in mei van Booking.com aan de hotels heeft niet alleen in Nederland voor verwarring gezorgd. Wij hebben, via onze koepelvereniging HOTREC, contact met andere Europese brancheorganisaties die ook onaangenaam verrast waren door de stellingname van Booking.com. Doordat de Europese richtlijn niet in iedere lidstaat op dezelfde manier in nationale wetgeving is uitgewerkt, kan de situatie ook nog per lidstaat verschillen. In een uiterste geval is een verdere duiding van toezichthouder of rechtspraak in de toekomst gewenst. Uiteraard blijven we de ontwikkelingen nauw volgen en informeren we je hier over.

    Gerelateerde standpunten

    Direct advies nodig?

    We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

    Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

    Contactgegevens