Jongeren enthousiasmeren voor een baan in de horeca is van groot belang voor de toekomst van onze branche. Gelukkig kent Nederland tal van opleidingen op het gebied van gastvrijheid. Nu het nieuwe schooljaar van start is gegaan, is het de hoogste tijd om het gesprek aan te gaan met een onderwijsmanager, student én leermeester. Want welke talenten ontwikkelen studenten tijdens hun opleiding? Wat willen ze met de opgedane kennis gaan doen? En hoe dragen leermeesters bij aan ontwikkeling en succes van studenten in de praktijk? Vandaag het vervolg met student Tycho Janssen en leermeester Bram van der Bor.

De horeca is de leukste en meest diverse branche om in te werken! En een branche met toekomstperspectief. Het beroepsonderwijs is traditioneel een belangrijke leverancier van horecamedewerkers. Student Tycho Janssen is enorm enthousiast. “Mijn passie voor gastvrijheid is ontstaan omdat ik mensen graag een fijne ervaring wil bieden en hen wil verrassen. Ik heb ervoor gekozen om een opleiding te volgen aan het ROC omdat ik – toen ik bij Ruby Rose in Utrecht werkte - erachter kwam dat ik enorm blij word van werken in de keuken.”

Persoonlijke ontwikkeling

De aansluiting van het beroepsonderwijs op de praktijk is enorm belangrijk. “De sfeer op mijn opleiding is gezellig, maar het is ook enorm leerzaam. Daarnaast is het fijn dat de relatie tussen school en mijn leerbedrijf goed is. Wat mij het meeste is bijgebleven is de demo van vorig jaar waarin wij te zien kregen hoe je strudel moet maken. De komende periode hoop ik nog meer vakkennis op te doen en deze te kunnen toepassen in de praktijk. Na mijn opleiding wil ik mezelf verder ontwikkelen in de keuken. Persoonlijke groei vind ik erg belangrijk”, aldus Tycho.


Het visitekaartje van de branche

Leermeesters vormen de grootste groep opleiders binnen de horeca en zijn het visitekaartje van de branche. Zij staan aan het begin van veel mooie carrières. Maar wat houdt die rol precies in? Bram van der Bor, Chef bij WT Urban Kitchen in Utrecht: “Voor mij houdt het in dat ik de nieuwe generatie koks klaarstoom voor de volgende stap in hun carrière. Ik ben leermeester geworden omdat ik het leuk vind om mensen te begeleiden en ervoor te zorgen dat ze met meer kennis weggaan, dan waar ze mee zijn aangekomen.”

Goed werkgeverschap

Ondernemers proberen op allerlei manieren een aantrekkelijke werkgever te zijn door goede voorwaarden te bieden aan nieuwe medewerkers. Maar ook het boeien en behouden van een bestaand team is enorm belangrijk. En dat draait niet alleen om het betalen van een eerlijk salaris, maar ook om het bieden van ruimte voor ontwikkeling en zelfontplooiing. “Investeren in de nieuwe generatie is ontzettend belangrijk. Hiermee zorgen we er samen voor dat het niveau van de branche op pijl blijft. Bij een goede begeleiding is ook het werk zelf leuker voor leerlingen”, aldus Bram.

Voor de aansluiting van het beroepsonderwijs op de praktijk zijn leerbedrijven erg belangrijk. Zij zorgen voor een goede, praktijkgerichte leeromgeving. Ze nemen, gesteund door de KHN-regiomanagers, deel in regionale klankbordgroepen van ROC’s. “Om onderwijs en praktijk nog beter op elkaar te laten aansluiten, is goed overleg tussen de school en de omgelegen leerbedrijven enorm belangrijk”, aldus Bram. Hij hoopt dat meer studenten voor de prachtige branche zullen kiezen. Zijn advies: “Als je ergens voor wilt gaan, ga er dan vol voor”

De horeca, iets voor jou?

Sta je te trappelen om aan het werk te gaan in de horeca? Kijk bij een ROC in de buurt of er een opleiding is die past bij wat jij wilt, check de opties aan de Hogere Hotelschool en vergeet vooral niet binnen te lopen bij jouw favoriete horecazaak voor die te gekke baan.

Wil jij studenten opleiden?

Wil jij hét verschil maken in het leerproces van studenten en in de horeca mensen opleiden, dan moet je voldoen aan de erkenningseisen van Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). Eén van de eisen die SBB aan (horeca)leerbedrijven stelt, is dat ze één of meer leermeesters in dienst hebben die de leerling(en) kunnen begeleiden. Ben jij lid van KHN dan krijg je bij HOC.nl 15% korting op het lesgeld van de leermeesteropleiding. Meer weten? Check: Leermeester worden in de horeca? Kies een erkende opleider!

Lees hier deel 1 van het interview met onderwijsmanager Suzanne Staal. https://www.khn.nl/nieuws/een-opleiding-in-gastvrijheid-dit-is-waarom

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens