Kristel runt samen met haar partner Richard Veld restaurant de Monnikendam in Amersfoort. Hij als Chef-kok en zij soms in de bediening, maar vooral achter de schermen. We spreken Kristel over de succesformule van hun restaurant, je eigen koers varen en het besparen op de kosten met KHN Telecom.

Hoe zijn jullie eigenaar geworden van dit bijzondere restaurant?

In januari 2016 waagden we de sprong in het diepe en namen we restaurant de Monnikendam over. Het restaurant zit op een bijzondere locatie: de oude waterpoort in Amersfoort. Een pand uit 1425. We serveren haute cuisine verrassingsmenu’s voor de lunch en het diner. Ook bieden we private dining aan, hebben we een terras en organiseren we in de zomer intieme bruiloften.

Bij de overname van het restaurant hebben we dezelfde naam gehouden. Helaas duurde het even voordat goed bekend was dat er nieuwe eigenaren in de Monnikendam zaten. Uiteindelijk is dat helemaal goed gekomen. Vooral via mond-tot-mondreclame werd het steeds drukker en zo hebben we een goede naam opgebouwd.

Onze goede naam hebben we denk ik te danken aan de kwaliteit van onze producten. En we leggen onze gasten echt in de watten. We hebben gemiddeld tien tafels verdeeld over twee ruimtes: een toren en een serre. Daardoor kunnen we veel persoonlijke aandacht geven. Aan het aantal terugkerende gasten zien we dat ons concept werkt.

Hoe belangrijk is bereikbaarheid voor jullie?

Gasten reserveren voordat ze komen en dat doen ze via onze website of telefonisch. Bereikbaarheid is dan ook heel belangrijk voor ons. Ondanks de dikke muren van onze locatie, zijn we telefonisch goed bereikbaar via KHN Telecom. Als we dicht zijn of als het druk is in het restaurant, schakel ik de vaste lijn door naar mijn mobiel.

Onze telefonie en internet nemen we af van KHN Telecom. We zijn overgestapt op advies van onze KHN-adviseur, die zag dat het voor ons een stuk goedkoper zou worden. Die eerste overstap had wel wat voeten in de aarde. Ons camerasysteem en alarm bleken het na de overstap niet meer te doen. Gelukkig had ik snel een monteur geregeld die dit voor ons kon oplossen.

Vorig jaar stapten we via KHN Telecom over van XS4ALL naar KPN. Ik kreeg van tevoren een duidelijke mail met adviezen en tips. Omdat ik niet weer dezelfde problemen wilde, heb ik er meteen achteraan gebeld. Een van de medewerkers van KHN Telecom is toen bij ons op locatie langsgekomen. Dat was heel fijn. Hij heeft ons goed geadviseerd, waardoor de overstap dit keer vlekkeloos verliep.

Wat is er nodig om een restaurant succesvol te maken?

Volgens mij moet de horeca je in het bloed zitten. Ik kom zelf uit een horecafamilie en mijn eerste (bij)banen waren in de bediening. Richard heeft koksopleidingen gedaan op Curaçao en in Nederland en is daarna gaan werken in het luxe segment. Je moet het echt leuk vinden om het mensen naar de zin te maken en enthousiast zijn over mooie producten.

Ook is het heel belangrijk dat je sterk in jouw concept gelooft en je eigen koers vaart. Als mensen ons tips geven, wil ik nog wel eens twijfelen. Richard is gelukkig heel sterk in het vasthouden aan onze eigen koers. Zo doen wij precies waar we in geloven en krijgen we de juiste doelgroep in het restaurant.

Tot slot is het goed om je te blijven ontwikkelen. We hebben een interieurontwerper in de arm genomen en pakken komende jaren stap voor stap ons interieur aan. Ook blijven we dromen. Over een Franse brasserie bijvoorbeeld, of een hotelletje. Alleen dat gaat nu nog niet. We kunnen niet overal tegelijk zijn en de kwaliteit van de Monnikendam staat op nummer een. Maar wie weet wat de toekomst ons nog brengt!

Over Kristel Ides:

  • Opleiding: hotelmanagement aan de Hotelschool in Amsterdam
  • Werkervaring: verschillende horecabanen als gastvrouw en assistent restaurantmanager. Daarna 20 jaar in de salarisadministratie. Sinds januari 2016 samen met haar partner eigenaar van restaurant De Monnikendam.
  • Privé: Kristel woont samen met Richard en hun twee kinderen van 18 en 13 jaar oud.