Op 30 november 2022 ging Maarten van Ooijen (staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport) in gesprek met de Quick Service Restaurants (QSR). Robèr Willemsen, (Voorzitter KHN) Annemarie Swijtink (Managing director McDonald’s Nederland) en Hans Miete (CEO Collins Food Europe waaronder KFC) waren bij het gesprek aanwezig. Centraal in het gesprek stonden de initiatieven die de sector zelf al onderneemt om het voedselaanbod diverser en verantwoorder te maken, met toenemende aandacht voor meer variatie in het menu en de communicatie hierover. Daarnaast werd er ook gesproken over de rol die we vervullen als goede werkgever in de samenleving.

KHN-werkgroep: de krachten van de QSR-sector bundelen

Ruim een jaar geleden zijn we de werkgroep QSR gestart met als doel: de krachten van QSR-keten en bedrijven te bundelen op de voor deze sector belangrijke onderwerpen. Denk hierbij aan de gezonde eetomgeving, maar ook aan regelgeving met betrekking tot plastic verpakkingen. Naast McDonald’s en Kentucky Fried Chicken (KFC) nemen er ook andere QSR-ketens deel aan het overleg.

Ambitie ‘Gezond Uit’ inspiratie voor QSR-bedrijven

Ongeveer de helft van de volwassenen in ons land heeft overgewicht. In het Nationaal Preventie Akkoord (NPA) hebben we daarom ook concrete afspraken opgenomen: meer groenten en minder vlees, stimuleren van het drinken van laagcalorische dranken en water en kleinere porties eten. Daar zetten we ons nog steeds voor in.

Daarnaast willen de QSR bedrijven gaan kijken hoe ze de gezondere keuze van eten en drinken kunnen stimuleren door keuzes aan te bieden, door presentatie, nudging, voorlichting en meer bewegen. De QSR bedrijven hebben een enorm bereik richting gasten en hun medewerkers en kunnen een belangrijke rol spelen in de communicatie omtrent een gezonde leefstijl. De QSR bedrijven laten zich hierbij inspireren door de ambitie “Gezond Uit”. Een initiatief van JOGG samen met deelnemende dagattracties en dierentuinen.

Staatssecretaris aangenaam verrast

In het gesprek hebben we benadrukt dat de sector graag een rol speelt in de oplossing van overgewicht. De staatssecretaris was aangenaam verrast en geïnteresseerd in de initiatieven die al door de branche genomen worden om de gezondere keuze bij gasten te stimuleren.

Binnen de QSR is McDonald’s marktleider. Zij nemen hun verantwoordelijkheid en willen een positieve en verbindende bijdrage leveren aan de maatschappij. Als doelstelling voor 2024 geeft McDonald’s aan dat 55% van het menu bestaat uit kip, vis en vegetarische menuopties en 45% uit rundvlees. Door meer variatie in het menu willen ze verantwoorde keuzes makkelijk en aantrekkelijk maken. Daarnaast werken zij samen met wetenschappers (WUR) en voedingsdeskundigen om het goede voorbeeld te geven in de reductie van toegevoegde suikers en zout per product verrijking met goede voedingswaarden en vezels. Door communicatie- nudgingtechnieken stimuleren ze gasten tot verantwoordere keuzes in eten en drinken. Via het Happy Meal wordt zo 14 miljoen stuks groente en fruit verkocht.

KFC gelooft dat verstandig eten, gecombineerd met voldoende beweging, de beste oplossing is voor een evenwichtige levensstijl. Ook KFC wil gasten stimuleren om verantwoordere keuzes te maken, bijvoorbeeld door menu’s te voorzien van voedingsinformatie, of door deze aan te passen naar een gezondere samenstelling. Ook worden de KFC kids menu’s geoptimaliseerd. Daarnaast zetten ze de komende tijd in op meer vegetarische opties, een volledige overstap naar low-sugar frisdranken en een zoutverlaging in de kruidenmix.

KHN-voorzitter Robèr Willemsen:Het overleg met Van Ooijen was zeer waardevol. Het is goed om ideeën en meningen te delen. Bovendien is het nuttig om te vertellen wat er in de sector al wél gebeurt. Veel bedrijven in de QSR-sector bieden inmiddels volop gezondere alternatieven, zoals fruit en salades, vega(n) gerechten en suikerarme dranken. Ook wordt er in veel gevallen geen reclame meer gericht op kinderen. Kortom, allemaal positieve stappen die de sector zet. We willen allemaal een gezond Nederland. Laten we vanuit dat gezamenlijke belang kijken wat we samen kunnen doen.”

Vervolg

Op 8 december vindt er een debat leefstijlpreventie plaats in de Tweede Kamer. KHN zal de leden van commissie van de Tweede kamer van tevoren van input voorzien. Voor dit debat verwachten we dat staatssecretaris van Ooijen komt met een brief over de voortgang van het NPA met betrekking tot overgewicht.

Gerelateerde standpunten

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens