Hellen Massen, regiomanager KHN Zuid-Limburg, zet zich dagelijks in voor de belangen van horecaondernemers in Zuid-Limburg. En terwijl de horeca nog volop te maken heeft met de gevolgen van het coronavirus, zijn veel Limburgse horecaondernemers vorige maand getroffen door watersnood. De schade was (en is) enorm, de onzekerheid misschien nog wel groter, om nog maar te zwijgen over de emotionele impact van deze ramp op de getroffen ondernemers. Wat kan je dan als regiomanager doen? Wij vragen Hellen hoe zij de afgelopen periode heeft ervaren, wat de grootste uitdagingen waren en hoe ze nu kijkt naar de toekomst.

Hoe heb je de afgelopen periode ervaren?

“Het was een rollercoaster. Ik vond het heel heftig om van dichtbij te zien wat er allemaal verwoest is in korte tijd. De schade - materieel, financieel en emotioneel – is echt enorm. Heel verdrietig wat onze leden in Limburg is overkomen. Je staat als ondernemer echt machteloos. Zo ontzettend verdrietig. De impact van de waterschade op de getroffen ondernemers, maar ook op de bewoners en iedereen die is getroffen, is enorm en niet te omschrijven.”

Wat betekent deze crisis concreet voor horecaondernemers ?

“Het is een ramp. De getroffen ondernemers zitten in een crisissituatie, waarvan de consequenties op dit moment en op de langere termijn nog niet zijn te overzien. De grootste puin is inmiddels weg, bedrijven zijn leeggeruimd en vaak totaal verwoest. Met het wegzakken van de adrenaline van de afgelopen weken komt nu het besef van het herstel. Maar hoe? En wie gaat dat betalen? Heel veel is nog onduidelijk en dat zorgt voor veel onzekerheid.

Het ene bedrijf heeft bijvoorbeeld een niet zichtbare schade in de kelder door het extreem gestegen grondwater, maar als je in de kelder verwarmings- en elektrische installaties hebt staan, dan kan je bedrijf voorlopig niet open. Veel bedrijven die flinke waterschade in het horecabedrijf zelf hebben door regenval of overstroming zullen eerst alles moeten laten drogen voor het echte herstel kan beginnen. In Valkenburg, waar veel mergel is verwerkt in de panden, kan het droogproces alleen al maanden gaan duren. Naast de schade aan het bedrijf zijn er ook ondernemers die hun huis niet meer in kunnen door de waterschade. Dubbel triest.

De materiële schade is enorm, sommige bedrijven zijn compleet gestript. Ook het omzetverlies midden in het toeristenseizoen is niet te bevatten. Wanneer komt er geld van de verzekering en komt er wel geld van de verzekering? Wat betekent de WTS-regeling? Komt er een aanvullende regeling? Ondernemers zitten met veel vragen. Zonder geld geen herstel. Zoveel onzekerheden, ellende en onduidelijkheid wens je niemand toe. Daarnaast zijn er bedrijven zonder waterschade welke door noodverordeningen en onveilige infrastructuren in de omgeving tijdelijk geen gasten hebben kunnen ontvangen en dus ook omzetverlies hebben gelden. De afhandeling van alle schade, in welke vorm dan ook, moet echt snel plaatsvinden. Maatwerk is heel belangrijk.”

Wat heb jij, samen met collega’s en bestuurders van KHN, concreet voor de ondernemers betekend?

“Ik heb geholpen waar ik kon. Van koffieschenken tot lunchpakketten maken voor de horecaondernemers, medewerkers en hulpverleners. Zonder stroom en werkende appratuur kun je als getroffene niets meer. Samen met de KHN-bestuurders de mouwen opstropen en meehelpen. Daarnaast een luisterend oor bieden, inventariseren, waar gaan we beginnen en wat is er nodig.

Naast de vele individuele gesprekken met de getroffen ondernemers heeft KHN Limburg achter de schermen veel gesprekken gevoerd met gemeenten over praktische zaken zoals bijvoorbeeld veiligheid, hulp op de juiste plaats, wat kunnen we samen doen. Met de provincie en MKB Limburg hebben er gesprekken plaatsgevonden, en zijn er nog diverse gesprekken gaande over regelingen zoals WTS en waar mogelijk nog aanvullende regelingen.

Wat vinden jullie van de WTS-regeling? En wat mis je daar nog aan?

“Het royale karakter van de nog definitief vast te stellen WTS lijkt positief. Hopelijk verloopt de uitvoering vlot en is er goede afstemming tussen de overheid en de verzekeraars zodat er snel kan worden uitgekeerd. De NOW- en TVL-regelingen moeten voor ondernemers, die voorlopig nog niet open kunnen, verhoogd worden naar 100%. .Een aanvullende regeling om de enorme omzetverliezen te compenseren is zeer wenselijk. In de zomer wordt in deze veelal toeristische regio de buffer opgebouwd om de winter door te komen, dat lukt en kan nu niet. De voorgeschiedenis van de corona lockdown voor de horecasector zorgt voor een dubbele kater.”

Wat is er op dit moment nog hard nodig in Limburg en welke rol speelt KHN hierin?

“Ondernemers hebben snel liquide middelen nodig om te kunnen beginnen met het herstel. Dus het is van belang dat de diverse regelingen en verzekeraars snel overgaan tot uitkering. Daarnaast is er groot gebrek aan materialen en medewerkers in de bouw om alles snel weer op te bouwen. Uitleg over de toepassingen en mogelijkheden voor ondernemers van de WTS moet snel op gang komen, want ook bedrijven die geen directe wateroverlast hebben maar toch kosten hebben moeten maken voor bereddering of opstart kunnen hiervoor in aanmerking komen.”

Wat was in deze periode op persoonlijk vlak jouw grootste uitdaging?

“De ramp heeft mij persoonlijk erg geraakt, de beelden, de geur, de puinhoop, de verhalen en de vele tranen. Ik vond het verschrikkelijk om mee te maken. Als ik zie hoe dit alles mij al heeft geraakt kan ik me geen voorstelling maken van het verdriet en de onmacht van de ondernemers en wat het met je doet als je je bedrijf en soms ook nog je huis in een klap kwijt bent. Eerst alle corona-ellende en nu deze waterramp. De grootste uitdaging voor mij persoonlijk was het overzicht behouden. Los van alle emoties van mezelf en alles en iedereen om mij heen. Hoe krijg ik alle getroffen bedrijven in beeld in mijn regio, waar is de schade, hoeveel schade, en wat kan ik doen.”

Hoe kijk je naar de toekomst?

“De saamhorigheid onder de ondernemers en de inwoners op alle getroffen plekken in Limburg is enorm. Men sleept elkaar erdoor heen en helpt elkaar waar het kan. Daarnaast is er een onbeschrijfelijke veerkracht bij de horecaondernemers, men wil zo snel mogelijk herstellen en graag weer doen waar men het beste in is en de meeste voldoening uithaalt namelijk horecaondernemer zijn, gasten verwennen, blije personeelsleden en eindelijk weer een fatsoenlijke boterham verdienen na corona en de wateroverlast.

Gelukkig hebben de meeste toeristen Limburg weer gevonden en dat is heel belangrijk voor het herstel op heel veel plaatsen in Limburg .Het gaat in sommige gevallen zeker nog een hele tijd duren voordat alles weer normaal wordt en de deur weer open kan gaan voor de gasten, maar we komen er bovenop dat weet ik zeker!”

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens