Vanaf 28 mei 2022 gelden nieuwe regels voor online verkoop, waaronder maatregelen om nepreviews en betaalde reviews aan te pakken. Ook moeten platforms, zoals Booking.com en TheFork, aangeven of er betaald is om een hogere plaatsing te krijgen in de zoekresultaten. Zo zetten we weer een stap richting een eerlijkere en transparantere platformeconomie.

Wat verandert er?

Het verbod op het (laten) plaatsen van valse consumentenbeoordelingen op websites, webwinkels en digitale platforms, is onderdeel van de wet modernisering consumentenbescherming. Het maatregelenpakket komt voort uit een Europese richtlijn uit 2019 die voor juni 2022 moest worden omgezet in nationale wetgeving. Met de invoering van de wet verandert het volgende:

    • Er komt een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen
    • De aanbieder moet controleren of reviews afkomstig zijn van echte mensen
    • Er komt een verbod op het onterecht verwijderen van negatieve reviews
    • Er komt een informatieplicht over het bepalen van de volgorde van de zoekresultaten en het tonen van gepersonaliseerd aanbod

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) handhaven de nieuwe regels bij online verkopen. Houdt een website of platform zich niet aan de nieuwe regels, dan kan een boete volgen van vier procent van de jaaromzet met maximum van twee miljoen euro.

Wat betekent dit voor online platforms?

In de nieuwe wet wordt de verantwoordelijkheid echt neergelegd bij de aanbieder van het online product of het platform waar een product op wordt aangeboden. Die moet zich ervan verzekeren dat gepubliceerde beoordelingen echt afkomstig zijn van gasten. Dus als er valse negatieve recensies op Facebook worden geplaatst, dan vereist deze wet actie van Facebook om de nepreviews aan te pakken.

Platforms moeten consumenten ook laten weten of zij een gepersonaliseerd (prijs)aanbod te zien krijgen, bijvoorbeeld doordat een algoritme bijhoudt welke andere websites de betreffende consument heeft bekeken. In de wetgeving zit bovendien een verbod om zoekresultaten weer te geven zonder duidelijk te maken dat het betaalde reclame betreft of dat er is betaald om een hogere plaatsing te krijgen. Dat betekent dus nog meer transparantie in de volgorde van zoekresultaten en duidelijkheid over betaald aanbod.

Wat betekent dit voor jouw website?

Heb je reviews op je eigen website? Dan ben jij dus verantwoordelijk voor de echtheid van de beoordelingen. Dit betekent dat je een beoordeling pas mag plaatsen of laten staan als je deze op echtheid hebt gecontroleerd. Tegelijkertijd geldt dat je negatieve reviews niet zomaar mag weghalen, tenzij ze aantoonbaar nep zijn. Daarnaast moet je bezoekers van jouw website informeren of, en zo ja hoe, je controleert of reviews afkomstig zijn van consumenten die daadwerkelijk gebruik hebben gemaakt van jouw diensten. Bijvoorbeeld door actief na te gaan wie de reviewer is en te checken of diegene ook echt bij jou besteld, geboekt of gegeten heeft. Laat een reviewer ook niet zomaar anoniem een beoordeling plaatsen, maar nodig gasten na een bezoek of bestelling via e-mail uit om hun ervaring te delen.

Op zoek naar meer praktische tips? Online verkoop: nieuwe regels voor reviews (kvk.nl)

Reactie KHN

Nepreviews zijn voor veel horecaondernemers een doorn in het oog, waar lange tijd weinig tegen te doen leek. Daarom hebben we ons de afgelopen jaren hardgemaakt voor een beter systeem van online reviews. Het is belangrijk dat gasten reviews kunnen plaatsen, maar het is cruciaal dat die reviews waarheidsgetrouw en transparant zijn. We dringen er al langer bij de overheid en in Brussel op aan dat er maatregelen nodig zijn om tot een eerlijkere online (platform)markt te komen. We zijn blij met deze volgende stap waarmee nepreviews en misleidende zoekresultaten wettelijk verboden worden.

Meer informatie over ons standpunt over de platformeconomie: KHN | Platformeconomie

Meer successen in onze lobby voor een eerlijker speelveld:

EU akkoord over nieuwe regels platformeconomie | KHN

Meer bescherming horecaondernemers op digitale platforms | KHN

Succesvolle lobby KHN: EU eist meer transparantie van zoek- en… | KHN

Gerelateerde standpunten

Lees meer

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 8.30 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens