Overgewicht behoort tot de belangrijkste volksgezondheidsproblemen van dit moment. Volgens het Loket Gezond Leven heeft in 2023 de helft van de volwassen Nederlanders overgewicht. Iets meer dan 15% van de volwassenen heeft ernstig overgewicht (obesitas). Van kinderen van 4 tot en met 17 jaar oud heeft 13% overgewicht, van wie 4% ernstig. Een gezonde leefstijl is belangrijk om overgewicht terug te dringen. Dit betekent met mate eten en drinken en voldoende bewegen. Een gezond aanbod kan hierbij helpen: minder verzadigd vet, suiker en zout. In Nederland bestaat het Nationaal Preventie Akkoord Overgewicht. Hier zijn vele verschillende partijen bij aangesloten om met zijn allen overgewicht terug te dringen. KHN is een van deze partijen. Geen enkele partij kan dit probleem alleen oplossen, samenwerking en een lange adem zijn essentieel.
Een onderdeel van dit preventieakkoord is de Nationale Aanpak Productverbetering. Deze aanpak is in het leven geroepen om voedselproducenten en -aanbieders te stimuleren hun producten te verbeteren op basis van vastgestelde criteria per productgroep. Het doel is om ervoor te zorgen dat in 2030 minimaal 50% van het aanbod per productgroep in de meest gunstige categorie valt en maximaal 10% in de minst gunstige. Denk hierbij aan criteria voor zout, verzadigd vet of suiker. Het kabinet Schoof heeft in zijn regeerakkoord het voornemen opgenomen om kindermarketing aan banden te leggen. Hier zal wetgeving voor komen, hoe deze eruit komt te zien is niet nog niet bekend. Voormalig staatssecretaris Van Ooijen was daarnaast een voorstander van wetgeving op het gebied van een frisdranken-of suikerbelasting. Ook wilde hij een gezonde eetomgeving stimuleren door ondernemingen die een ongezond assortiment aanbieden te weren uit het straatbeeld. Hoe de huidige staatssecretaris Karremans en het huidige kabinet hier in zitten, is op dit moment (oktober 2024) nog niet duidelijk.