Elk lid van KHN heeft er één, een regiomanager. Maar wat doet zo’n regiomanager nou precies en voor welke zaken klop je bij een regiomanager aan? Een kijkje in de agenda én dag van Bart Kennis en Simone van Laar.
“Iedereen geeft een eigen draai aan de manier van werken. De korte omschrijving is dat wij de spin zijn in het web tussen de stakeholders, onze lokale bestuurders en ondernemers. Ik ondersteun ondernemers en fluister in. Wat speelt er in de gemeente? Waar moet je als ondernemer aan denken? Welke wetten komen eraan? Wij worden gerund door de ondernemers”, legt regiomanager Simone van Laar uit.
Bart Kennis is ook zo’n spil in het web in zijn regio: “In hoofdlijnen doen wij als regiomanagers drie dingen: de lobby en belangenbehartiging, het meedenken en beantwoorden van vragen van de ondernemers en de ledenwerving. Als regiomanager probeer je je met iedere overheid zoveel mogelijk te bemoeien bij alles wat op de horeca betrekking heeft. Dit pakken wij samen met onze lokale bestuursleden op. Wij doen dat vooral op lokaal en gemeentelijk niveau. Belangrijke zaken stem je af met de ondernemers. Op dit moment is de arbeidsmarkt een groot probleem. Dit bespreken we niet alleen met de gemeentes, maar met iedereen die hier een idee over heeft, zoals scholen en het UWV. Vervolgens starten we projecten op om daar iets aan te doen.”
De regiomanager is er voor de ondernemer. Van Laar: “Relatiebeheer is één van de belangrijkste onderdelen. Dat de ondernemers je weten te vinden op het moment dat er iets speelt. Ik doe dingen die belangrijk zijn voor de horeca, ik wil aan de ondernemers laten zien dat wij er zijn als een zaak van belang is. De coronacrisis verandert ons werk. In het eerste jaar waren er veel inhoudelijke vragen over steunmaatregelen en hoe de coronamaatregelen werken. Nu heb ik steeds meer gesprekken over dat het niet meer gaat, hoe het verder moet en wanneer een ondernemer de stekker uit het bedrijf moet trekken. Dat vind ik het lastige aan alles, die machteloosheid. We doen al 22 maanden onze stinkende best om lokaal en landelijk zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen. Nee is pas mijn allerlaatste antwoord aan een ondernemer.”
Regiomanagers gaan niet alleen in gesprek, maar zijn er ook voor de praktische oplossingen. “Onze collega Dominique maakte een rekensom om zo goed mogelijk de potentie van het horecabedrijf door te rekenen. Het geeft antwoord op de vraag: stel je mag weer volledig open, krijg je dan de schuldenlast afbetaald? Als regiomanagers kunnen we ondernemers hierbij helpen. Maar ik sta ook de starter bij met het maken van een bedrijfsplan of de ondernemer die voor de zoveelste keer geen vergunning van de gemeente krijgt. Gisteren sprak ik nog een starter die buiten alle regelingen valt. Hij begon net voor de coronacrisis en kan geen omzetverlies aantonen. Deze ondernemer wordt toch lid, omdat hij ziet hoeveel we voor hem kunnen doen. Ik ontdekte dat hij honderden euro’s te veel betaalde aan Buma en Sena”, vertelt regiomanager Kennis. “Ledenwerving is in deze tijd best ingewikkeld, omdat je weet dat je ondernemers om lidmaatschapsbijdrage gaat vragen. Tót je samen met een ondernemer ziet wat je op het financiële vlak kunt betekenen. Dat vraagt openheid, maar het gesprek leverde hem uiteindelijk meer op dan het lidmaatschap hem normaal had gekost.”
Regiomanager Simone van Laar neemt ook regelmatig contact op met ondernemers die ze even niet op de lijn heeft gehad. “Ik stuur dan een appje om te vragen hoe het gaat en of ik iets kan doen. Daarna bel ik om verder te praten of ga ik langs. Soms wil een ondernemer liever fysiek een afspraak, daar doe ik nu ook niet moeilijk over. Het is prettiger met alle emoties. Boos, gefrustreerd, verdrietig, maar ook blij. Het is anders als je tegenover iemand zit, dat contact is belangrijk. Sinds corona hebben we bijvoorbeeld in Hilversum na de persconferentie altijd een Zoom-meeting. Ik ben daar een agendapunt, de burgemeester roept zelfs altijd: Simone, Simone. Ik leg uit wat we gaan doen, welk steunpakket er komt en geef input waarmee de burgemeester naar de veiligheidsregio’s kan. Ook de grootste criticasters van KHN zijn daarbij aanwezig, al van nog ver vóór het rookbeleid. En een kritische noot is goed; een open discussie binnen een vereniging is immers essentieel. Als regiomanagers zijn we er voor alle leden en proberen we samen te kijken naar wat er wél mogelijk is. Ineens meldde één van die criticasters zich deze zomer plotseling toch aan als lid. Hij zág ineens wat we met het bestuur doen voor de horeca. Samen sta je sterk en ook de ondernemers zien dat nu heel duidelijk.”