De Nederlandse Arbeidsinspectie controleert op de aanwezigheid van een geactualiseerde Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E), dit is een wettelijke verplichting. Het opstellen van een RI&E is belangrijk om een veilige werkomgeving te creëren voor jouw medewerkers. Binnen onze sector laat de naleving van deze verplichting te wensen over en de Arbeidsinspectie deelt hiervoor boetes uit. Wat kun je doen als jouw RI&E niet meer actueel is?

RI&E is wettelijk verplicht

Het is al vanaf 1 januari 1994 verplicht om een RI&E te hebben en in mei 2022 is de branche-erkende RI&E vernieuwd. Hieraan besteedden we destijds veel aandacht. Toch blijkt uit controles van de Arbeidsinspectie dat veel bedrijven nog niet werken met de versie van mei 2022. Dit zorgt weer voor nieuwe controles, en helaas ook boetes. Het is echt van groot belang dat je jouw RI&E actualiseert, als je dat nog niet hebt gedaan.

Een actuele RI&E: hoe pak je dat aan?

Er zijn twee opties:

1) Je past zelf je RI&E aan
Maak gebruik van het erkende RI&E instrument voor de horeca, dat je kunt downloaden van RIE.nl. Dit is een digitale vragenlijst bestaande uit vijftien onderdelen. Elk onderdeel bevat een aantal vragen over een specifiek onderwerp, zoals het verzuimbeleid binnen jouw bedrijf, de organisatie van bedrijfshulpverlening en eventuele gezondheidsrisico’s, zoals blootstelling aan geluid en lichamelijke belasting. Bij elke vraag staat een korte uitleg. Hoelang het invullen van de vragenlijst duurt, is afhankelijk van de grootte en het type bedrijf. Het kan zijn dat sommige onderdelen niet van toepassing zijn op jouw bedrijf, deze vragen hoef je dan ook niet te beantwoorden. Wil je meer weten over de verschillende onderwerpen die betrekking hebben op de RI&E? Raadpleeg dan de kennispagina RI&E.

Stel na het invullen van de vragenlijst een plan van aanpak op met de onderwerpen die volgens de uitkomst van de vragenlijst, aandacht behoeven. Neem daarin op hoe en binnen welke termijn je deze risico’s gaat beperken. Als je meer dan 25 medewerkers in dienst hebt, is het ook belangrijk dat je het plan van aanpak laat toetsen door een gecertificeerd kerndeskundige.

Tip: schakel de hulp van een (preventie)medewerker in en loop gezamenlijk de lijst door. Lees ook: Ben ik verplicht een preventiemedewerker aan te wijzen in mijn bedrijf?

2) Schakel een externe partij in om jouw RI&E aan te passen: in samenwerking met collega-brancheorganisatie INretail ontwikkelden we een KHN | Speciale horeca RI&E-scan van INretail & KHN voor de horeca. Deze werkt als volgt:

  • INretail inventariseert jouw bedrijf op locatie, maakt een plan van aanpak en bespreekt de verbeterpunten
  • Na het bezoek ontvang je de uitgevoerde RI&E-rapportage, inclusief plan van aanpak
  • Je krijgt toegang tot een online omgeving, waarin je de rapportage en verbeterpunten kunt terugvinden
  • Heb je meer dan 25 medewerkers? Dan moet de RI&E worden getoetst door een gecertificeerd kerndeskundige. Ook dat kan INretail voor je regelen (zie toetsingseisen).

Controle van de Arbeidsinspectie: hoe gaat dat in z’n werk?

Doorgaans stuurt de Arbeidsinspectie een brief met het verzoek om je geactualiseerde RI&E op te sturen:

  • Vervolgens controleert de Arbeidsinspectie of de stukken correct en compleet zijn.
  • Als ze niet compleet zijn, krijg je eerst een vordering om alsnog alle stukken op te sturen.
  • Zijn ze daarna nog niet correct en volledig, dan krijg je een boete.
  • De hoogte van deze boete varieert.
  • Er zijn normbedragen per overtreding (maximaal 4500 euro voor het ontbreken van een RI&E, maximaal 3000 euro voor het ontbreken van een Plan van Aanpak, maximaal 3000 euro voor het ontbreken van een basiscontract met een arbodienst).
  • Het percentage van deze normbedragen dat je moet betalen, hangt af van het aantal medewerkers (<5 medewerkers dan 10%, tussen de 5 en 9 dan 20%, tussen de 10 en 39 dan 30%, tussen de 40 en 99 dan 50%, tussen de 100 en 249 dan 60%, tussen de 250 en 499 dan 60%)

Tip: bij onze arbodienst van KHN Verzekeringen betaal je een percentage van je loonsom (~0,75%) voor een basiscontract met een arbodienst. Zodra je personeel in dienst hebt, ben je verplicht een contract met een arbodienst te hebben. Lees ook: Ben ik verplicht om een contract te sluiten met een arbodienstverlener? Veel andere arbodiensten hanteren een vast tarief per medewerker. Heb je veel flexwerkers in dienst? Dan lopen de kosten snel op en kan het duizenden euro’s per jaar kosten.

Meer weten over het actualiseren van de RI&E?

Heb je nog vragen over het actualiseren van de RI&E? Neem dan contact op met onze adviseurs van KHN Advies via 0348 48 94 89 of per e-mail: info@khn.nl.

Direct advies nodig?

We zijn ma t/m vr van 9.30 tot 16.00 uur telefonisch bereikbaar op 0348 48 94 89. Je kunt ook mailen naar info@khn.nl of je vraag stellen via het contactformulier.

Liever uitgebreider en persoonlijk contact? Maak dan een afspraak voor een online adviesgesprek via dit formulier.

Contactgegevens