Machtsverhouding in digitale wereld volledig scheef gegroeid

Online platforms hebben horecaondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Steeds meer mensen bestellen een maaltijd of boeken een hotelkamer via online platforms. Maar de machtsverhouding in de digitale wereld is volledig scheef gegroeid. Een flink deel van de horecaondernemers voelt zich door de macht van de grote, internationale internetplatforms niet meer vrij om te ondernemen. Dit gaat vaak om kleine ondernemers. De snackbar om de hoek of de pizzeria bij jou in de straat. Ondernemers die Nederland kleur geven.

KHN wil deze horecaondernemers helpen. Wij vragen daarom aan de politiek om te zorgen voor een eerlijkere positie van de horecaondernemers ten opzichte van de grote internetplatforms. Dit kan door via wetgeving eerlijke contracten af te dwingen en daarmee het machtsmisbruik te stoppen.

Wat gaat er nu mis?

Ondernemers en consumenten maken tegenwoordig bijna allemaal gebruik van grote internetplatforms, zoals booking.com en thuisbezorgd. Dit soort online zoek-, boek- en bezorgwebsites zijn inmiddels onderdeel van ons bestaan en vervullen een maatschappelijke functie. Horecaondernemers en gasten maken dan ook graag gebruik van dit soort sites. Het is voor ondernemers en gasten veel gemakkelijker geworden om online een kamer te boeken of een maaltijd te bestellen. KHN is daarom blij met deze platforms.

Deze positieve ontwikkeling heeft echter ook een schaduwzijde. Er zijn namelijk maar een paar grote platforms die de markt al jarenlang bepalen. Door keiharde contractvoorwaarden zorgen zij dat ze hun macht behouden en is het voor horecaondernemers lastig om hiermee te concurreren.

KHN vecht voor hun punt. U ook?

KHN wil de horecaondernemer weer baas maken in zijn of haar eigen zaak. En daar hebben we de Nederlandse politiek voor nodig. Wij roepen hen op om te komen met een wettelijke verplichting voor eerlijkere contracten tussen ondernemers en platforms.

In deze eerlijkere contracten moet op z’n minst de ‘smalle pariteitsclausule’ of ‘laagste prijsgarantie’ worden verboden. Als dit gebeurt zijn ondernemers weer vrij om zelf te bepalen welke aanbiedingen zij via hun eigen website aan de gasten doen. Hierdoor kunnen gasten profiteren van meer aanbiedingen, worden de kosten voor de gast lager en heeft de ondernemer weer een eerlijke positie in de online wereld.

Andere landen gingen ons voor!

In veel Europese landen is er al een verbod op de ‘smalle pariteitsclausule’ voor de hotelmarkt. Deze clausule werd voor een deel van de hotelmarkt bij wet al verboden in België, Oostenrijk, Italië en Frankrijk. In Zweden en Duitsland greep de mededingingsautoriteit in. KHN vindt dat dit verbod er in Nederland ook moet komen. En dan niet alleen voor hotels, maar ook voor restaurants.