‘Het gaat in de horeca om het creëren van momenten’
Zoals je als horecaondernemer wil dat je medewerkers met je gasten omgaan, zo wil je ook met je medewerkers omgaan. Een kelner die het niet naar zijn zin heeft, kan het onmogelijk leuk maken voor de mensen die een hapje of een drankje komen doen.
Niels Mulder over detacheren, samenwerken en kansen pakken
In januari is het altijd rustiger in de branche. Het is daarom knap lastig om medewerkers te werven en aan het werk te houden. Ondernemer Niels Mulder van Café Nielz in Almelo denkt zoveel mogelijk in oplossingen.
Inspiratie: Mirjan Theuns van De Tijd Oisterwijk over goed werkgeverschap
Goed werkgeverschap is een term die je steeds vaker hoort. Maar hoe zorgt je hiervoor in de praktijk? De medewerkers van Mirjan Theuns werken gemiddeld tussen de vijf en zeven jaar bij De Tijd. Hoe bindt Mirian haar medewerkers aan haar bedrijf? Bekijk de tips van Mirjan!
Hoe ga je om met generatieverschillen op de werkvloer?
Wat medewerkers motiveert en hoe ze hun werk ervaren verschilt per generatie. Als je je bewust bent van die verschillen, ben je beter in staat om je medewerkers tevreden te houden en te binden aan jouw bedrijf. En dat is hard nodig in een tijd van personeelstekort. Wat vindt de jongere generatie belangrijk?
Het is ontzettend belangrijk om goed te communiceren met je medewerkers. Zeker wanneer je een moeilijk gesprek moet voeren. Daarom hebben we een checklist opgesteld die jou daarbij kan helpen. Zo kun jij je boodschap duidelijk overbrengen en weet jij hoe je op een adequate manier moet reageren op de ander.
Zó ga je om met werknemers die een andere taal spreken
Door het tekort aan werknemers is het steeds gebruikelijker om goede mensen aan te nemen die de Nederlandse taal níet beheersen. Dit is vaak geen probleem, want in Nederland spreekt bijna iedereen gelukkig een flink woordje Engels. Maar hoe pak je dit precies aan binnen het team en op de werkvloer?
Als horecaondernemer wil je dat je medewerkers zich gewaardeerd en veilig voelen op het werk. Dit is een belangrijk onderdeel van goed werkgeverschap. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon draagt bij aan een gezonde en productieve werkomgeving. Dit aspect wordt vaak over het hoofd gezien, maar wordt in de toekomst wettelijk verplicht. Waarom dit belangrijk is en hoe je een vertrouwenspersoon kunt aanstellen, lees je hier.
Goed werkgeverschap in de horeca: hoe verantwoordelijkheid een gemotiveerd team creëert
Als horecaondernemer begrijp je als geen ander dat het boeien en behouden van medewerkers enorm belangrijk is voor het succes van je bedrijf. Gelukkige en gemotiveerde medewerkers zorgen niet alleen voor een goede werksfeer, maar ‘vlammen’ ook op de vloer. Het resultaat? Een positieve en gastvrije ervaring voor jouw gasten. Een slimme manier om medewerkers te motiveren, is door hen verantwoordelijkheid te geven binnen hun rol.
Wat luisteren naar je medewerkers jouw onderneming oplevert
Natuurlijk praat je als ondernemer af en toe bij met de mensen uit je team. Even snel tussendoor op de werkvloer, in de keuken of na werktijd bij een drankje. Maar luister je ook tussen de regels door en hoor je wel écht wat ze te zeggen hebben? Het levert je onderaan de streep opmerkelijke resultaten op. Hoe dat werkt, leggen we je uit.
We kennen inmiddels allemaal het belang van een goed onboardingstraject. Maar op een nette en respectvolle manier afscheid nemen van medewerkers is minstens net zo belangrijk. Maar hoe laat je dit proces soepel verlopen? Hier zijn vijf aandachtspunten.