Bewust en gezond genieten: een blijvertje

Gezondheid is een veelbesproken onderwerp. Maar, waar de roep om gezondere producten voornamelijk van overheidsinstanties kwam, vraagt tegenwoordig steeds vaker de gast zelf hierom. Die wil bewust en gezond genieten. En het ziet ernaar uit dat dit niet zomaar een trend van voorbijgane aard is. De gezonde levensstijl is een blijvertje.

 

Voorbeelden uit de horeca
Gezondheid neemt steeds een belangrijkere rol in het keuzeproces van de gast in de horeca. De groei van ‘gezonde’ horecaconcepten zien we vooral in de grote steden. Denk aan saladebars, sappen- en smoothiezaken die als paddestoelen uit de grond schieten. Ook voedingshypes volgen elkaar in rap tempo op. Van superfoods als gojibessen en tarwegras naar gezonde alternatieven voor koolhydraten als aardappelen en rijst zoals quinoa. ‘Biologisch’ lijkt de standaard. Iedereen zoekt naar wat nu het beste past binnen een gezonde levensstijl.

Ook een signaal aan de wand dat de gast op zoek is naar gezonde concepten is het sterk groeiende fast casualsegment binnen de horeca. Deze concepten combineren een vrij laagdrempelig product met gemak en vaak (de perceptie van) een gezonder aanbod door het gebruik van verse producten, vrij zicht op de productie en een á-la-minute bereiding.

Waarom gezond?
De laatste jaren is aandacht voor gezondheid en voeding in de samenleving onverminderd toegenomen. Dit omdat de schadelijke effecten van ongezond eten steeds vaker centraal staan. Denk aan obesitas als volksziekte en de vergrijzing van de bevolking als een wereldwijde uitdaging.

Bepaalde groepen consumenten zijn zich steeds meer bewust van de effecten van voeding en vertalen dit door in hun bestellingen bij (en keuze voor) horecabedrijven. Deze gasten (willen genieten, maar zonder zorgen en zonder zich daarbij schuldig te hoeven voelen.  

Toekomstbeeld
Die aandacht in de samenleving voor onze gezondheid blijft. En bij een gezonde levensstijl hoort de vraag van gasten naar gezonde voeding, ook tijdens een avondje uit eten.

Meer informatie

Terug
KHN onderscheidt in totaal zes trends