Download de gratis KHN App

Criminaliteit

Criminaliteit is helaas een gegeven en leidt voor het bedrijfsleven, en dus ook de horeca, tot schade. De uitdaging is om de schade binnen de perken te houden tegen aanvaardbare investeringen.

Nieuws

Cybersecurity in de horeca: luxe of noodzaak?

14-02-2017
-

Hoe veilig is úw bedrijf?

Marco Honsbeek van Verhage ontvangt 'Wel zo veilig Award'

10-10-2016
-

Inzet voor preventie gewaardeerd door ministerie Veiligheid en Justitie en KHN

Weer minder overvallen op horeca, preventie blijft belangrijk

10-10-2016
-

KHN lanceert twee nieuwe preventietools voor horecaondernemers en hun medewerkers

KHN vraagt gemeenten om meer inzet aanpak illegale prostitutie

22-10-2015
-

Gemeenten moeten meer samenwerken om illegale hotelprostitutie aan te pakken

KHN start pilot ‘Elektronische deurvergrendeling’

09-10-2015
-

Meer veiligheid in fastservicebedrijven

Vraag & antwoord

Wat moet ik doen bij afpersing?

Als iemand u onder druk zet om geld, goederen of informatie af te geven is er sprake van afpersing. Dit kan onder dreiging van geweld, maar ook kan de afperser dreigen bedrijfsgeheimen naar buiten te ‘lekken’.  De impact van afpersing is groot. Financieel maar ook op het persoonlijke vlak voor zowel het slachtoffer van afpersing als zijn naasten. Mocht u slachtoffer van afpersing zijn, laat u dan niet door angst en schaamte ervan weerhouden om aangifte te doen. Drie belangrijke tips om afpersing te stoppen.

  1. Betaal nooit! Toon weerbaarheid en ga niet in op de eisen van de afperser
  2. Bel de Vertrouwenslijn Afpersing via 0800 280 02 00 en vraag om advies. Dit kan ook anoniem.
  3. Doe aangifte bij de politie

Digitale vorm van afpersing
Van digitale afpersing is sprake als cybercriminelen bijvoorbeeld uw website hacken en blokkeren met ‘ransomware’ en die pas vrijgeven nadat u betaald heeft.

Bel de Vertrouwenslijn Afpersing: 0800 280 02 00 (24/7)
Bel de Vertrouwenslijn om afpersing te melden en/of om advies te vragen over wat u het beste kunt doen bij afpersing. Bij de Vertrouwenslijn werkt een team van ervaren vertrouwenspersonen die luisteren naar uw verhaal. Ook kunnen zij u in contact brengen met een deskundige die u kan adviseren en begeleiden bij het doen van aangifte. U kunt de Vertrouwenslijn ook bellen als u het vermoeden heeft dat er iemand in uw omgeving wordt afgeperst. U kunt ook anoniem bellen met een van de vertrouwenspersonen.

Kent u iemand die afgeperst wordt?
De Vertrouwenslijn is er ook om familie, vrienden en/of bekenden van een ondernemer advies te geven wat zij het beste kunnen doen of hoe het slachtoffer het beste geholpen kan worden.

De Vertrouwenslijn in het kort

  • Zeven dagen per week van 10.00 tot 17.00 uur telefonisch bereikbaar
  • Ervaren vertrouwenspersonen
  • Gesprekken blijven strikt vertrouwelijk
  • Mogelijkheid om ‘anoniem’ te bellen
  • Volledig onafhankelijk
  • Uw informatie wordt niet gedeeld met andere instanties

Over de Vertrouwenslijn Afpersing
De Vertrouwenslijn Afpersing is een initiatief van het ministerie van Veiligheid en Justitie, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), VNO-NCW/MKB Nederland, Thuiswinkel.org, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en het CCV. De Vertrouwenslijn wordt sinds 2015 beheerd door NL Confidential. Ga voor meer informatie naar Vertrouwenslijn.nl/afpersing.

Tools KHN

Terug